فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 14 اسفند 1391برچسب:جشنواره نیکوکاری یاوری سبز برگزار می‌شود, توسط نیما ذاکری سعید |

جشنواره نیکوکاری یاوری سبز 17 اسفند ماه در محل فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

در آستانه آغاز سال جدید، جشنواره نیکوکاری یاوری سبز 17 اسفند ماه (پنج‌شنبه) از ساعت 17 الی 19 در محل فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. در مراسم این روز که با هدف حمایت از کودکان تحت پوشش برگزار می‌شود، علاوه بر جشن نیکوکاری، نمایشگاه صنایع دستی کودکان تحت پوشش،‌ نمایشگاه عکس و بازارچه غذای خانگی نیز برپا خواهد شد.


گفتنی است نمایشگاه‌های صنایع دستی کودکان و عکس، تا تاریخ 24 اسفند در فرهنگسرای ارسباران دایر خواهند بود.

طی ماه‌های گذشته شاهد حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی همچون CITM چین، فیتور اسپانیا، BIT میلان بودیم که هریک از آنها به دلیل سهل‌انگاری مسئولان، عدم حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی و عدم توجه به غرفه آرایی و ارائه معرفی درست ایران از دست رفتند. حال باید دید آیا تجربیات گذشته چراغ راه فعالیت‌های آینده می‌شود یا فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست می‌رود؟

همواره بر حضور و شرکت فعالان گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی تاکید می‌شود. بحث حضور داشتن یا نداشتن در نمایشگاه‌های گردشگری در سطح بین‌الملل یک مطلب است و بحث چگونگی حضور یا همان غرفه سازی و ارائه تصویری درست و زیبا از ایران چیز دیگری است.
 
از گزارشاتی که طی چند ماه گذشته از روند برگزاری و حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی ارائه شده، خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد چنانکه در نمایشگاه بین المللی گردشگری چین (CITM) که از 15 تا 18 نوامبر در شانگ‌های برگزار ‌شد به دلیل غفلت مسئولان، غرفه ایران در سالن آسیا از دست رفت.
 
در واقع می‌توان گفت، آژانسداران ایرانی در دقایق پایانی حضور خود در نمایشگاه شانگهای موفق شدند  36 متر غرفه در سالن هتل‌ها برای خود بگیرند و به معرفی توانمندی‌ها و محصولات خود بپردازند. این غرفه نه تنها در سالن مربوط به بخش آسیا قرار نداشت بلکه در سالنی بود که هتل‌ها در آن جای داشتند. در این سالن هیچ آژانسی به جز آژانس‌های ایرانی حضور نداشتند و تمام غرفه‌ها توسط هتل‌داران پر شده‌بود.

 

غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی گردشگری چین (CITM) که از 15 تا 18 نوامبر در شانگ‌های برگزار ‌شد به دلیل غفلت مسئولان، در سالن آسیا از دست رفت
نمایشگاه بین المللی فیتور اسپانیا به مدت 5 روز از 11 الی 15 بهمن 1391 در محل دائمی نمایشگاهها مادرید Feria De Madrid Comunidad De Madrid Spain برگزار شد که این نمایشگاه نیز دستواردهای چشمگیری برای گردشگری ایران به همراه نداشت.
 
همچنین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری BIT ،که بزرگترین واقعه توریسم ایتالیا و چهارمین واقعه گردشگری دنیاست به مدت چهار روز از بیست ششم تا بیست و نهم بهمن ماه 1391 در مرکز نمایشگاهی میلان Fieramilano Rho Trade Fair Complex برگزار شد.
 
نمایشگاه بین‌المللی گردشگری BIT یکی از بازارهای استثنایی گردشگری در اروپا است که پیشرفت‌های ارزشمندی در مدت 33 سال داشته و به قول برگزار کنندگان این نمایشگاه، همه متخصصان در این بازار جدید جهانی توریسم، بی چون و چرا وارد شده‌اند .
 
این نمایشگاه که یکی از پر طرفدارترین نمایشگاه‌های تخصصی دنیا است، فروشندگان و خریداران عمده در زیر یک سقف جمع می‌شوند و به تبادل اطلاعات و معرفی جدیدترین و آخرین تجهیزات گردشگری و تازه‌های صنعت جهانگردی و جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری کشورخود می‌پردازند .
 
در این میان هر کشور به فراخور فرهنگ و تمدن خود در صدد غرفه آرایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری خود بر می‌آید. اما ایران با وجود تمدن و فرهنگ کهن خود نه تنها در قامت یک کشور ایرانی – اسلامی ظاهر نشد بلکه غرفه آرایی آن هویت ملی ایرانی را نیز نشان نداد.
 
هرچند "منوچهر جهانیان" معاون گردشگری کشور از حضور شایسته و پررنگ ایران در BIT میلان خبر داده بود اما به گفته "سید امیر ناصر طباطبایی" رییس جامعه هتل‌داران یزد، غرفه ایران یکی از بی هویت‌ترین غرفه‌های شرکت کننده در این نمایشگاه بود.
 
در نمایشگاه BIT میلان بود که برای اولین بار بخش خصوصی یزد به همراه معاونت گردشگری این استان حاضر شد و در واقع جامعه هتل‌داران یزد یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه بود که با انتشار و پخش بروشورها و کاتالوگ‌ها به معرفی یزد و جاذبه‌های این استان پرداخت.
 
طباطبایی با تاکید بر آنکه غرفه ایران تنها با بنری به رنگ آبی که نام ایران را نشان می‌داد تزیین شده بود و هیچ عنصر ایرانی دیگری که نشان دهنده فرهنگ، تاریخ،‌ تمدن و حتا معماری ایرانی باشد در این غرفه در نظر گرفته نشده بود گفت:‌ »با وجود آنکه غرفه سایر کشورهای همتراز با ایران مملو از عناصر فرهنگی و تمدن کشورشان بود ولی غرفه ایران در سادگی تمام و بدون وجود عناصری که هویت کشور را نشان دهند تنها با گنجاندن چند بنر ساده برپا شد.»
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:کیف زنانه با چرم شتر مرغ , توسط نیما ذاکری سعید |

کیف زنانه با چرم شترمرغ

فروش محصولات چرم نیما در نمایشگاههای مختلف صنایع دستی کشور - نمایشگاه دایمی به آدرس خیابان قزوین -خیابان لقمان حکیم - کوچه محمد زاده پلاک 9 خانه صنایع دستی

 

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:کوروش؛ حقیقتی افسانه‌ای, توسط نیما ذاکری سعید |

در تاریخ همه سرزمین‌ها افرادی وجود دارند که داستان‌های زندگی­شان در هاله­هایی از ابهام و افسانه قرار می گیرد. این افراد عموماً کسانی هستند که برای مردمان زمان خود و بازماندگانشان در اعصار بعد، بسیار مقدس و محترم به شمار میآیند و همچنین در زمان زندگی‌شان، وقایع‌نگاری چندان مرسوم نبوده و گذر زمان، فرصت کافی را در اختیار دوستداران آنها قرار داده تا شیرین ترین داستان ها را برای آنها خلق کنند.

 
کوروش، بنیان­گذار سلسله هخامنشی نیز بنا به هر دو دلیلِ عنوان شده، یکی از کسانی است که تشخیص داستان واقعی زندگی او از میان داستان پردازی‌هایی که درباره وی شده، دشوار به نظر می‌آید.
 
داستان زندگی کوروش،به دلیل جایگاهی که هم از نظر تاریخی و هم به لحاظ ویژگی‌های اخلاقی دارد، در منابع بسیاری که از دوران باستان به دست ما رسیده، نقل شده‌است که از آن جمله می‌توان به آثار مورخان و نویسندگانی چون هرودوت، گزنفون، کتزیاس، آریان، دیودور سیلیسی، پلوتارک، استرابون، پاینیوس و مورخان اسکندر مقدونی اشاره کرد.
 
درباره کوروش و ویژگی‌های او حتی در نوشته‌های مقدس یهودیان مانند عزرا، نحمیا و استر نیز مطالبی به ثبت رسیده‌است.
 
یکی دیگر از اسناد مهمی که در آن به زندگانی کوروش پرداخته شده، رویدادنامه نبونید است که به بیان رویدادهای دوره فرمانروایی نبونید آخرین شاه بابل و نبردهای کوروش پرداخته است.
 
در این میان، سه نویسندۀ نخست یعنی هرودوت، گزنفون و کتزیاس بیش از دیگران مورد توجه و رجوع قرار گرفته‌اند که البته هیچ یک از آنان نیز روایات تولد، زندگی و مرگ کوروش را به گونه‌ای نقل نکرده‌اند که بتوان با اطمینان کامل آن را منطبق بر آنچه که در واقعیت رخ داده، دانست.
هرودوت (425-485 پیش از میلاد) قدیمی‌ترین داستان را درباره کوروش نقل می‌کند که روایت او نیز اگرچه آمیخته با افسانه است اما بیش از دیگر روایات، از سوی پژوهشگران در دوره‌های بعدی مورد تأیید قرار گرفته است.
 
داستانی که او نقل می کند بسیار مشابه داستان کودکی حضرت موسی (ع) و سامی سارگن (بنیانگذار بابل) است که این نشان می‌دهد این نوع داستان پردازی‌ها درباره بزرگان، علاوه بر آنکه بسیار مرسوم بوده، از جانب مردم آن زمان نیز پذیرفته و تأیید می‌شده‌است.
 
هرودوت کوروش را نوه دختری آستیاگ، آخرین پادشاه ماد می‌داند و نقل می‌کند که آستیاگ خواب‌هایی می‌بیند با این تعبیر که نوه‌اش بر تمام آسیا چیره می‌شود؛ به همین علت پس از به دنیا آمدن کوروش او را به یکی از بستگانش به نام هارپاگ می‌سپارد تا او را نابود کند.
 
هارپاگ که در خودش چنین توانایی را نمی‌دید، کودک را به چوپانی به نام مهرداد سپرد تا او فرمان شاه را اجرا کند اما مهرداد و همسرش که به تازگی نوزادی مرده به دنیا آورده بود، از این کار خودداری کرده و به جای کوروش فرزند مرده خود را به مأموران هارپاک سپردند. بدین ترتیب کورش زنده ماند و تحت سرپرستی یک چوپان قرار گرفت و تا دوره کودکی نزد آنان ماند.
 
او در بازی‌های کودکانه مرتکب خطایی شد که این خطا او را به دربار آستیاگ کشاند و در این دیدار آستیاگ با توجه به شباهت‌های ظاهری گمان برد که مبادا این کودک نوه خودش باشد.
 
بنابراین هارپارک و چوپانش را به دربار احضار و آنها را مؤاخذه کرد تا بالاخره حقیقت بر ملا شد. آستیاگ به ظاهر خوشحال شد اما بعداً انتقام سختی از هارپاگ گرفت.  
 
آنچه که از این داستان به وضوح می‌توان دریافت اصرار نویسنده و یا منابع شفاهی که او از آنها بهره گرفته، تأکید بر انتساب کوروش به خانواده شاهی است؛ زیرا در آن زمان داشتن دو ویژگی به پادشاهان مشروعیت تام می‌داد: یکی آنکه خون شاهی در رگ داشته باشند، دیگر آنکه فرمانروایی آن‌ها از جانب خدایان و نیروهای فرازمینی تعیین و تأیید شده باشد که در زندگی نامه کوروش هردوی این‌ها در نظر گرفته شده است.
 
نوشتار گزنفون درباره کوروش از نظر شیوه نوشتاری و تا حدی به لحاظ محتوا با آنچه هرودوت می‌گوید، تفاوت دارد.
 
گزنفون (حدوداً بین 430 تا 345 ق. م.) بیش از آن که مورخ باشد یک فیلسوف و شاگرد سقراط بوده و همین امر سبب شده تا در نوشته‌هایش بیشتر به مسائل اخلاقی و چگونگی تعلیم و تربیت بپردازد.
 
از نظر او ملایمت، ساده زیستی و نرمخوئی ویژگی انسان­های خوب و وارسته بود و از آنجا که کوروش از دیدگاه او چنین انسانی بود، نوشته‌هایش بیشتر صرف توصیف این ویژگی‌ها درباره کوروش شده‌است.
 
گزنفون نیز مانند هرودوت کوروش را از جانب مادر به مادها و از سوی پدر به حکمرانان پارس نسبت می‌دهد با این تفاوت که روابط دوستانه‌تری را میان او و پدربزرگش (آستیاگ) ترسیم می‌کند.
 
او می‌گوید: «هیچ­کس زیبایی، نرمخویی، دادگری و نامجویی کوروش را نداشت و هنوز پارسیان این هنرها را در داستان­ها باز می‌گویند و در آوازها می‌خوانند.»
 
هنگامی که او دوازده ساله شد بنا به درخواست پدر بزرگش، آستیاگ، مادرش او را به ماد برد که در آنجا بسیار مورد مهر و رسیدگی قرار گرفت اما از آنجا که کوروش میانه روی و سادگی را از پارسیان (یعنی اقوام پدری‌اش) آموخته بود، هرگز شکوه و آراستگی دربار او را خیره نکرد و همچنان پیرو زندگی سخت پهلوانی بود.
 
با این همه از جانب همسالان مادی خود و بزرگان آن سامان مورد دوستی و همدلی قرار گرفت و آنها پیوسته هنرهایش را می‌ستودند.
 
ارتباط و دلبستگی میان کوروش و پدربزرگش چنان بود که پس از چندی وقتی کوروش برای دیدار خانواده‌اش راهی پارس شد آستیاگ و مادها اندوهناک و گریان شدند...
 
همان­طور که از نوشته‌های بالا برمی‌آید، گزنفون و هردوت که هیچ­یک ایرانی نبودند، باور داشتند کورش از نوادر روزگار و دارای ویژگی‌های نیکو است اما هرکدام در قالب­هایی که خودشان برای تعریف و توصیف این خوبی­ها مناسب می‌دیدند، شخصیت و زندگی او را شرح داده‌اند.
 
در برابر این دو دیدگاه، نوشته‌های کتزیاس قابل توجه است که به طور کلی از اساس و بنیاد با دو نویسندۀ دیگر تفاوت چشمگیری دارد.
 
او تاریخ نگار و پزشک یونانی بود که در حدود سال­های 415 تا 398 ق. م. در دربار هخامنشی خدمت می‌کرد.
 
کتزیاس می‌نویسد: «کورش پسر چوپانی بود از ایل مردها (ماردها)، که از شدت احتیاج مجبور گردید راهزنی پیش گیرد. کورش در ایام جوانی به کارهای پست اشتغال می‌ورزید و از این جهت مکرر تازیانه خورد. او با آستیاکس (آستیاگ)، آخرین پادشاه ماد، هیچ گونه قرابتی نداشت و از راه حیله و تزویر به مقام سلطنت رسید.»
 
از نوشته‌های کتزیاس چنین به نظر می‌رسد که او نظرش نسبت به ایرانیان و کوروش با دو نویسنده پیشین کاملاً در تضاد است. او در شرح جنگ­ها و چگونگی مردن کورش نیز همین اختلاف نظرها را نمایان می‌کند.
 
تا پیش از خواندن نوشته‌های گزنفون و کتزیاس و تنها با مرور نوشته‌های هرودوت، بی‌شک این پرسش پیش می‌آید که چرا از نظر اغلب پژوهشگران، تاریخ هرودوت که با آن همه افسانه و داستان­پردازی درآمیخته، بیشتر مورد اعتماد است؟!
 
اما مقایسۀ آن با نوشتار گزنفون که به گفته بسیاری از پژوهشگران نتیجه تخیلات وی و کتاب «کورش نامه» او رمانی سیاسی درباره پرورش جوانان و آموزش فرمانروایی آرمانی است و همچنین در قیاس با نوشتار کتزیاس که نمی‌توان آن را خالی از غرض ورزی دانست؛ می‌توان تا حدودی پاسخ این پرسش را یافت.
 
در سال­های اخیر یکی از مسائلی که درباره کوروش، به ویژه از جانب برخی از مستشرقین مطرح می‌شود، به منشور او و آنچه در آن نویسانده باز می‌گردد.
آنها می‌گویند آنچه در این منشور آمده، کاملاً واقعیت ندارد بلکه حاوی دروغ‌های تبلیغاتی است و اقداماتی که او در آنجا از آنها یاد می‌کند، مبنای انسان­دوستی ندارد؛ زیرا کوروش نیز مانند دیگر پادشاهان جنگ و خونریزی می‌کرده و دشمنانش را به قتل می‌رسانده‌است.
...
یکی از مهم­ترین رخدادها در تاریخ دنیای باستان، ورود کوروش به بابل است.
 
بابل در سال 538 ق. م. (یا 539) بی آنکه درگیری دشواری میان بابلیان و سپاه کورش صورت بگیرد، تصرف شد.
 
به گفته هینتس در کتاب «داریوش و ایرانیان»: «از الواح برجای‌مانده به خط میخی که بی‌درنگ، از صبح روز بعد به نام کوروش تاریخ خورده‌‌اند، چنین برمی‌آید که تغییر حکومت بدون دردسر انجام پذیرفته است. این اسناد بابلی گواه ادامه بی‌دردسر زندگی روزمره در پایتخت تسخیرشده هستند.
 
رویدادنامه نبونید نیز ورود کوروش را بدون جنگ و خونریزی توصیف می‌کند.
 
چند روز پس از فتح بابل منشوری از زبان کوروش نوشته می‌شود که در نوع خود، به ویژه از نظر محتوا بی‌نظیر است. این منشور در سال 1258 خورشیدی توسط باستان­شناسان انگلیسی در عراق (بابل باستان) کشف شد.
 
دور تا دور این استوانه گلی حدوداً 40 سطر به خط میخی بابلی نوشته شده که همین امر سبب شد کاوشگران در ابتدا تصور کنند این منشور نوشته‌ای است مربوط به فرمانروایان بابل یا آشور؛ اما پس از بررسی‌های بیشتر و خواندن و ترجمه آن، مشخص شد که این نوشته مربوط به کورش هخامنشی است.
 
ویژگی مهم این کتیبه آن است که شاه فاتح، در آن اعلام می‌کند که پس از ورود به بابل، خدای مردم آن دیار را بزرگ داشته و نام او را با احترام در کتیبه خود وارد می کند:
«... مردوک دل­های پاک مردم بابل را متوجه من کرد زیرا من او را گرامی داشتم. سپاه بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد و نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این سرزمین وارد آید... فرمان دادم غارت و کشتار نکنند و مردوک از کردار نیک من خشنود شد...»
 
بنابر آنچه که مطرح شد، ناچاریم توجه کسانی که منشور کوروش را به دور از واقعیت می‌دانند، به چند نکته معطوف کنیم:
 
نخست آن­که نوشتار منشور کورش با آنچه که مورخان ثبت کرده‌اند مغایرت ندارد و این در حالی است که هیچ یک از این مورخان، ایرانی نیستند.
 
دوم آن­که جایگاه و رفتار کوروش را باید به عنوان یک پادشاه بررسی کرد و نه به عنوان یک عارف یا صوفی تارک دنیا؛ مسلماً هر پادشاه مقتدری کشورگشایی می‌کند، در این راه می‌جنگد و از جان خودش نیز محافظت می‌کند.
 
نکتۀ مهم دیگر آنکه منشور کورش زمانی جایگاه حقیقی‌اش را به عنوان اولین بیانیه حقوق بشر نمایان می‌کند که با کتیبه‌های برجای مانده از دیگر پادشاهان آن دوره مقایسه شود.
 
به عنوان مثال در کتیبۀ نبوکد نصر (Nebocadnessar)دوم، پادشاه بابل (565پ.م.)، آمده است: «فرمان دادم که صدهزار چشم درآوردند و صدهزار ساق پا بشکستند. هزاران دختر و پسر را در آتش سوزاندم و خانه‌ها را چنان ویران کردم که دیگر بانگ زنده‌ای از آنجا برنخیزد...»
 
و یا آشوربانیپال پس از تصرف شوش در کتیبه‌اش می‌ویسد: «...معابد ایلام را با خاک یکسان کردم و خدایانشان را به یغما دادم. سپاهیان من وارد بیشه‌های مقدسش شدند که هیچ بیگانه‌ای از کنارش نگذشته بود، آنجا را به آتش کشیدند....ندای شادی و فریادهای انسانی به دست من از آنجا رخت بربست...»
 
و حالا در چنین شرایطی است که وقتی کوروش وارد سرزمین دشمنش می‌شود، به اعتقاداتشان احترام می‌گذارد و از خدای آنان به نیکی در کتیبه‌اش یاد می‌کند.
 
بدیهی است که کوروش به گسترش امپراتوری‌اش می‌اندیشده و در جریان این فتوحات، اگر جنگ و کشتاری نیز صورت می‌گرفته هرگز در یادمانی که از خود برجای گذاشته، به آن نبالیده‌است و همین یک نکته به تنهایی، برای آنکه منشور او به عنوان نخستین بیانۀ حقوق بشر پذیرفته شود، کفایت می‌کند.
 
سیمین دخت گودرزی
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:پاسارگاد, آرامگاه کوروش, توسط نیما ذاکری سعید |

آرامگاه کوروش و مجموعه‌ای به نام پاسارگاد، بی‌شک یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران است. این مجموعه که شامل آرامگاه و برخی بناها از جمله کاخ آپادانا و کاخ اختصاصی کوروش است، در شمال استان فارس واقع شده و 2550 سال قدمت دارد. این اثر در سال 1383 به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.

آرامگاه کوروش و مجموعه‌ای به نام پاسارگاد، بی‌شک یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران است. این مجموعه که شامل آرامگاه و برخی بناها از جمله کاخ آپادانا و کاخ اختصاصی کوروش است، در شمال استان فارس واقع شده و 2550 سال قدمت دارد. این اثر در سال 1383 به عنوان پنجمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492700519789.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492703639794.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492705979798.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492708163802.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492710659806.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492715807816.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492718459820.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492720799824.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492723451829.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492727975837.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492733591847.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492745447868.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/6-8-1391/IMAGE634869492740455859.jpg

 

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:کاخ ساسانی سروستان, توسط نیما ذاکری سعید |

کاخ ساسانی سروستان در استان فارس و در ۹ کیلومتری جنوب شهر سروستان قرار دارد.این کاخ در زمان بهرام گور ساسانی ساخته شده که بوسیله مهر نرسی وزیر معروف او که صدرات یزدگرد اول و یزدگرد دوم را نیز عهده‌دار بوده ساخته شده‌است.

 

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/11-12-1391/IMAGE634978148365913053.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/11-12-1391/IMAGE634978148376209119.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/11-12-1391/IMAGE634978148381825155.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/11-12-1391/IMAGE634978148379017137.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/11-12-1391/IMAGE634978148373869104.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/11-12-1391/IMAGE634978148384009169.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/11-12-1391/IMAGE634978148386349184.jpg

http://www.chn.ir/Images/News/Larg_Pic/11-12-1391/IMAGE634978148371373088.jpg

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:دستگيري سه حفار غير مجاز در ماهنشان استان زنجان, توسط نیما ذاکری سعید |

 
دستگيري سه حفار غير مجاز در ماهنشان استان زنجان
 
 
 
سه حفار غير مجاز در شهرستان ماهنشان استان زنجان توسط يگان حفاظت اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري زنجان دستگير شدند.

 روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، مسئول اداره ميراث فرهنگي شهرستان ماهنشان با اعلام اين خبر گفت: برابر گزارش مامورين يگان حفاظت ميراث فرهنگي، شهرستان ماهنشان مبني بر تردد 6 فرد مشکوک در يکي از محله هاي تاريخي در منطقه ماهنشان،ضمن هماهنگي با يگان انتظامي شهرستان براي دستگيري اين افراد اقدامات لازم انجام شد.

«حسين نجفلو» افزود: با توجه به دستگيري تعداد 8 نفر حفاز غيرمجاز طي روزهاي گذشته در اين منطقه، عوامل انتظامي شهر دندي به يک دستگاه خودروي سواري پيکان مشکوک و صدور دستور توقف، سرنشينان خودروي مذکور به دستور نيروهاي انتظامي اعتنا نکرده و متواري مي شوند که پس از تعقيب و گريز، خودروي پيکان متوقف مي شود.

وي اعلام داشت: در بازرسي از اين خودرو تعداد يک دستگاه فلز ياب و تعداد 4 قطعه سکه کشف و ضبط و سه حفار غير مجاز دستگير شدند.

وي خاطر نشان کرد: افراد بازداشت شده اهل و ساکن زنجان هستند و براي سير مراحل قانوني به مراجع قضايي تحويل شدند.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:مشاهده 15 یوز در نایبندان+ عکس, توسط نیما ذاکری سعید |

تعداد محیط بانان در پناهگاه حیات وحش نایبندان که مهم­ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است 50 برابر کمتر از استاندارد است.

 

پناهگاه حیات وحش نایبندان مهم­ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی به شمار می رود و برآورد می­ شود که ۱۲ تا ۱۵ قلاده یوزپلنگ در این منطقه زندگی کنند.جنگال نام یوزپلنگی است که با حدود ۱۲ سال سن، به عنوان پیرترین یوزپلنگ جهان شناخته شده است و در این منطقه زندگی می کرده است. لاشه جنگال سال گذشته (۱۳۹۰) در نزدیکی پاسگاه علی آباد در پناهگاه حیات وحش نایبندان کشف شد که به دلیل سن زیاد و احتمالا ناتوانی در شکار تلف شده بود.

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران به مهر می گوید: در آخرین بررسی های صورت گرفته و در جریان برنامه برآورد جمعیت یوزپلنگ آسیایی که از آبان ماه تا ابتدای اسفند ماه سال جاری به طول انجامید تصاویر متعددی از یوزپلنگ در محدوده امن پناهگاه حیات وحش نایبندان به ثبت رسیده است.همچنین در  این طرح علاوه بر یوزپلنگ، تصاویری از کفتار، کاراکال، شاه روباه، روباه شنی، روباه معمولی، شغال، گربه وحشی، تشی و انواع سمداران نیز در این منطقه به ثبت رسیده است.

به گفته او، برنامه برآورد جمعیت یوزپلنگ در فاز نخست با پوشش کامل کل محدوده امن نای بندان اجرا و در فاز دوم که تا پایان بهار ۱۳۹۲ ادامه خواهد داشت، ۱۰ نقطه اصلی که گذرهای اصلی یوزپلنگ است، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.آنطور که کیوان هوشمند می گوید: با وجود اهمیت بالای پناهگاه حیات وحش نایبندان، کمبود نیرو و امکانات حفاطتی از مهمترین عوامل تهدید کننده این زیستگاه ارزشمند قلمداد می شود به نحوی که در این پناهگاه برای هر ۲۵۰ هزار هکتار یک محیط بان وجود دارد در حالی که به طور استاندارد برای هر ۵ تا ۱۰ هزار هکتار یک نفر نیروی حفاظتی لازم است.

این فعال محیط زیست اضافه می کند: البته پناهگاه حیات وحش نایبندان یکی از بکرترین و کم تعارض ترین زیستگاه های کشور به لحاظ ورود صنایع و دام های اهلی است.

هوشمند یاد آور می شود: تا حدود ۳۰ سال قبل در منطقه "رباط گور" پناهگاه حیات وحش نایبندان همانطور که از نام این منطقه نیز مشخص است، گورخر ایرانی زیست می کرده که هم اکنون نسل این گونه در این منطقه منقرض شده اما با توجه به مستعد بودن منطقه، طرح رهاسازی گورخر در طبیعت این زیستگاه در دست بررسی است.

او همچنین به  راه اندازی سایت تکثیر جبیر با وسعت ۴۰ هکتار در منطقه آب انبار پناهگاه حیات وحش نایبندان با انتقال ۵ جبیر ماده و ۲ جبیر نر از شیراحمد سبزوار به این سایت اشاره می کند:  در حال حاضر تعداد جبیر ها در این سایت به ۱۰ راس رسیده  و  راس بره قوچ وحشی که مادرهای آنها در اوایل زندگی توسط شکارچیان شکار شده اند نیز در این سایت نگهداری می شوند.

به گزارش مهر، پناهگاه حیات وحش نایبندان در استان یزد، با مساحت حدود 1.5 میلیون هکتار بزرگترین پناهگاه وحش در ایران به شمار می رود. نایبندان از سال ۱۳۷۳ تحت حفاظت بوده است و در مهر ماه سال 1380 به عنوان پناهگاه وحش تعیین شده است.

این منطقه، دشتی، تپه ماهوری و کوهستانی، دارای شوره ­زارهای وسیع است. منبع اصلی آب این ناحیه، چشمه­ ها و چاه­ های فراوان موجود در آن است. وجود تپه­ های شنی متحرک و توده ­های جنگلی متراکم تاغ از ویژگی­های منحصر به فرد نایبندان به حساب می ­آید به دلیل واقع شدن پناهگاه حیات وحش نایبندان در مسیر جاده ابریشم، کاروانسراهای تاریخی متعددی از زمان­های قدیم در این ناحیه باقی مانده­ اند.بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی در این منطقه کشف شده ­اند که بادام کوهی، بادام تلخ، انجیر وحشی، گز، تاغ، کاروان کش، درمنه، قیچ، کما، هندوانه ابوجهل و دم عقربی برخی از آنها هستند

گونه های مهم جانوری پناهگاه حیات وحش نایبندان هم شامل یوزپلنگ، پلنگ، کاراکال، گربه وحشی، جبیر، قوچ و میش، کل و بز، کفتار، شاه روباه، کاراکال، هوبره، زاغ بور کویری، کوکر گندمی و شکم‌سیاه، کبک، تیهو، کرکس، عقاب، سنقر خاکستری، افعی شاخدار، مار جعفری، تیر مار و بزمجه است.

هفت سال قبل در نایبندان از یک گروه ۳ عددی و یک گروه ۴ عددی یوزپلنگ توسط محیط بانان فیلم برداری شد و در سال ۱۳۸۸ از یک قلاده یوزپلنگ در این منطقه به مدت یک دقیقه فیلم برداری شده است.

 

تصویر یوزپلنگ آسیایی نر در پناهگاه حیات وحش نای بندان آذر ۱۳۹۱ .

تصویر یوزپلنگ آسیایی نر در پناهگاه حیات وحش نایبندان زمستان ۱۳۹۱

 


همزمان با استان هاي سراسر کشور
جشنواره ملي صداي بهار در البرز برگزار مي شود
 
 
 
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان البرز، گفت: جشنواره ملي صداي بهار استان البرز همزمان با ساير استا‏ن‏هاي سراسر کشور از 28 اسفند تا 5 فروردين با اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري برگزار مي‏شود.

ه نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان البرز، «احد شريفي» با اعلام اين خبر افزود: اجراي موسيقي زنده، راه اندازي کاروان هاي عيد نوروز در شهرستان‏هاي استان برنامه ويژه تحويل سال نو در نخستين روز بهار با حضور هنرمندان، خوانندگان و بازيگران صاحب نام از عمده برنامه هاي اين اداره کل خواهد بود.

وي با اشاره به ساير برنامه هاي مختلف در اين ايام از جمله فعاليت‏هاي هنري هنرمندان صنايع دستي (استاد رضاجاني) در قالب کارگاه شيشه گري و انجام رقص هاي محلي توسط گروه دستان گويا (ناشنوايان) تاکيد کرد: اجراي اين برنامه ها از تاريخ 6 فروردين به علت شروع ايام فاطميه متوقف خواهد شد.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:راه های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی, توسط نیما ذاکری سعید |

 

 
   
راههای تشخیص چرم , روش نگهداری چرم
این روزها اگر بخواهید کت،کیف یا کفشی با چرم طبیعی بخرید باید هزینه زیادی را متحمل شوید. وقتی یک کت یا کیف یا بارانی با قیمت بالایی می خرید باید از آن مراقبت بیشتری کنید تا هم عمرش و هم زیبایی آن را حفظ کنید اما نگهداری چرم تکنیک های خاصی دارد؛ تکنیک هایی که هرکدام می توانند سال ها به عمر البسه چرم بیفزایند، به همین دلیل به سراغ یک کارشناس چرم رفتیم تا رازهای نگهداری چرم را از او بپرسیم .

کهنه ترها، مرغوب ترهستند
چرم مثل فرش دستباف است یعنی هرچه بیشتر کار می کند مرغوب تر و زیباتر می شود. هیچ وقت یک کت چرم ۱۰ساله قابل مقایسه با یک کت چرم نو نیست، چون انعطاف پذیری به دست می آورد که این خاصیت را کت نو ندارد. افرادی هستند که اعتقاد دارند، چرم هرچه کهنه تر باشد زیباتر است و حتی در بعضی از جاهای دنیا تکنیک هایی را به کار می برند که چرم نو، کهنه به نظر برسد. جالب است بدانید، وقتی ۲ نفر در یک زمان یک محصول یکسان را می خرند، این محصولات بعد از چند سال کاملا متفاوت به نظر خواهند رسید و دیگر به هم شبیه نخواهند بود و هرکدام به نوعی زیبا به نظر می رسند. اگر چرم طبیعی به درستی مراقبت شود بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام خواهد داشت.

دشمنان چرم را بشناسید
چرم باید از برخورد با هرشیء تیز محافظت شود چون در صورتی که روی آن خراشی بیفتد، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود.لکه ناشی از خودکار هیچ گاه از روی چرم پاک نخواهد شد و روی آن اثر ماندگار دارد، بنابراین باید حواس تان باشد که هیچ گاه نوک خودکار را به البسه چرم خود نزدیک نکنید.عطر، اسپری و ادکلن را نباید مستقیم روی البسه چرمی ،جیرو نبوک زد.به هیچ وجه نباید البسه چرم را در ماشین لباسشویی شست، چون پودر لباسشویی و آب می توانند کاملا چرم را خراب کنند.سعی نکنید لکه های خیلی عمیق یا لکه هایی که به سختی پاک می شوند را خودتان برطرف کنید، در این مواقع بهتر است از شخصی متخصص یا فروشگاهی که چرم را از آن خریداری کرده اید راهنمایی بخواهید و خودتان برای پاک کردن لکه یا رنگ روی چرم از هیچ نوع حلالی استفاده نکنید.

رابطه چوب لباسی و چرم
چرم طبیعی حتما باید از چوب لباسی آویزان شود به خصوص اگر قصد دارید مدتی از آن استفاده نکنید، چون اگر چرم را از جای تیزی آویزان کنید ممکن است چرم شکل اصلی خود را از دست بدهد و این تغییر شکل دیگر قابل برگشت نیست. برای نگهداری چرم هم بهتر است دمای محیط بین ۲۵ تا ۳۰ درجه باشد.

چگونه چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید؟
۱. اولین توصیه این است که سعی کنید چرم را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید چون این روزها چرم های وارداتی و بی کیفیت خیلی زیاد شده اند حتی به بعضی از آنها اسانس چرم زد ه اند و کاملا بوی چرم را می دهند بنابراین نمی توان از روی بو، چرم طبیعی را تشخیص داد.(حتی ممکن است چرم های فوق از پوست حیوانات حرام یا حیوانات حلال، با ذبح غیراسلامی باشند)
۲. وقتی به قسمت های مختلف چرم طبیعی دست بزنید چرم یکدست نیست یعنی بعضی جاها نازک است و بعضی جاها ضخیم است. چون قسمت های مختلف پوست دام ضخامت های متفاوتی دارند. در حالی که چرم مصنوعی چون با دستگاه درست می شود کاملا حالت یکدست دارد.
۳. وقتی چرم طبیعی را زیر نور بگیرید به طور یکدست نور را منعکس نمی کند و بعضی جاهای چرم مات و بعضی جاها براق به نظر می رسد.

باران را با کف شامپو بچه بشویید
باران های آلوده ای که این روزها در تهران کم نیستند می توانند حسابی به لباس های چرم شما آسیب برسانند، اگر به طور ناگهانی در باران شدیدی گرفتار شدید، باید خیلی زود با یک اسفنج آغشته به کف شامپو بچه، باران آلوده را از روی چرم پاک کرده و بعد خشک کنید. البته باید حواس تان باشد که پشت چرم نباید به هیچ وجه خیس شود چون انعطاف پذیری خود را از دست می دهد، به طور کلی بهتر است در روزهای بارانی از پوشیدن چرم خودداری کنید تا مبادا درون آن خیس شود.

چگونه چرم را بشویید
همان طور که گفتیم به هیچ وجه نباید چرم را در ماشین لباسشویی شست بلکه البسه چرم خود را به یک خشکشویی معتبر بسپارید. (یعنی مطمئن باشید یک متخصص شست وشوی چرم در آنجا وجود داشته باشد)، در خانه نمی توان چرم را شست چون اگر به پشت چرم آب برسد چرم نرمی و لطافت خود را از دست می دهد و دیگر همچون گذشته انعطاف پذیری نخواهد داشت و خشک می شود. اگر هم آستر کت چر م تان کثیف شد بهترین کار این است که آستر را عوض کنید چون چرم فقط روشویی می شود. گردو غبار دشمن چرم است و شما باید هر چند وقت یک بار روی آن را تمیز کنید. برای این کار کافی است که یک قاشق مرباخوری شامپو بچه را با آب ولرم(CC ۲۵۰ ) و ۳تا۴ قطره سرکه مخلوط کنید و آرام روی چرم بکشید و سپس با آب معمولی شامپوها را پاک کنید و بعد با یک پارچه خشک کنید.در نهایت می توانید با واکس های معمولی روی چرم را ماساژ دهید.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:چرم , توسط نیما ذاکری سعید |

 

ابزار مدرن کار با چرم
پوست دباغی‌شده در مراکش
جنسی است که در دباغی پوست خام جانوران، به‌ویژه گاو به‌دست می‌آید. فرایند دباغی، پوست فسادپذیر را به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می‌کند. چرم در تلفیق با چوب، پایهٔ فناوری باستانیان را شکل می‌داده است. صنعت چرم و صنعت خز با هم متفاوت‌اند. این تفاوت از اهمیت مواد خام مورد استفاده در هر کدام پیداست. مواد خام مورد استفاده در صنعت چرم، محصولات فرعی صنعت گوشت هستند؛ در حالی‌که گوشت ارزش بیش‌تری از پوست دارد. مواد خامی که در صنعت خز به‌کار گرفته می‌شوند، ارزش بیش‌تری از گوشت دارند و به همین خاطر گوشت به عنوان یک محصول جانبی تلقی می‌شود. تاکسیدرمی اجازهٔ استفاده از پوست حیوانات را به انسان می‌دهد، البته مهم‌تر از پوست‌شان، سر و بخشی از پشت آن‌هاست. پوست‌ها و پوست‌های خام در ساخت چسب و ژلاتین هم کاربرد دارند. چند راه وجود دارد که در نتیجهٔ آن‌ها، پوست جانور به یک مادهٔ انعطاف‌پذیر و محکم به نام چرم تبدیل می‌شود.

 

انواع چرم

  • حیوانی از پوست حیوانات به دست میاید. این حیوان میتواند: گوسفند، گاو، بز، شترمرغ، مار و ... باشد.
چرم گوسفند: چرمی زیبا، با قیمت مناسب میباشد و دوام خوبی دارد.
چرم گاو: چرمی با دوام و مقاوم است که با وجود تولید الیاف پیشرفته، همچنان در بسیاری موارد همچون دستکش ایمنی در کاربردهای شیمیایی و پوشش حرفه ای موتور سواری از بهترین انتخاب ها است .
  • گیاهی با استفاده از تانن (از ریشهٔ tanning به معنای دباغی) و سایر عناصری که در پوست تنه و میوه برخی درختان ( مانند مازو ) یافت می‌شوند، تهیه می‌شود. این نوع چرم، انعطاف‌پذیر بوده و رنگ آن قهوه‌ای‌ست که میزان رنگش به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست بازمی‌گردد. چرم گیاهی در آب پایدار نیست؛ بی‌رنگ می‌شود و اگر پس از خیس شدن، خشکش کنید، چروک گشته و از انعطاف‌پذیری و نرمی‌اش کاسته خواهد شد. در آب گرم، شدت چروک شدنش بیش‌تر است و تقریباً شبیه ژلاتین می‌شود. علاوه بر اینکه سفت شده و احتمالاً شکننده هم می‌گردد. چرم جوشانده نمونه‌ای است از چرمی که با قرار گرفتن در آب داغ، شناور شده و سفت می‌شود. این اتفاق در موم جوشانده و مواد شبیه هم رخ می‌دهد. در تاریخ گهگاه پس از عمل سفت کردنش، از آن در زره‌ها و هم‌چنین در اتصال کتاب‌ها هم استفاده می‌شده است. این نوع چرم، تنها نوع چرم است که در حکاکی و قالب‌گیری چرم می‌تواند مناسب باشد.
  • کرومی که در ۱۸۵۸ اختراع شد، با کرومیوم سولفات و دیگر نمک‌های کرومیوم دباغی می‌شود.
  • آلدهیدی با استفاده از ترکیبات گلوتارآلدهید یا اکسازولیدین دباغی می‌شود.
  • ترکیبی به کمک بسپارهای آروماتیک مثل گونه‌هایی از نوولاک و نرادول ساخته و دباغی می‌شود.
  • آلومی که با نمک آلومینیوم در ترکیب با چسبنده‌های گوناگون و منابع پروتئینی مانند فلوئور، زردهٔ تخم مرغ و غیره دباغی می‌شود.
  • پوسته خام با ایجاد تراش‌های نازک روی پوست، شناور ساختنش در لیمو، و کشیدنش در موقعی که خشک شده است درست می‌شود.

کاربرد چرم

چرم، کاربردهای مختلفی دارد. اما استفاده از چرم در ساخت کاپشن، کیف و کفش بیشتر است. کاربردهای چرم:
  • پوشاک مانند شلوار، کراوات، دستکش، کت، کاپشن و کفش
  • وسایل جانبی مانند کیف، جاکلیدی
 
 

ابعاد زیست‌محیطی

در سال 2009 شرکت نایک و تیمبرلند خرید چرم از بخش های جنگل‌زدایی شده ی جنگل های آمازون را متوقف کردند[۱]. این عمل تنها چند هفته پس از گزارش سازمان صلح سبز صورت گرفت که نشان می داد گله های دام‌داری های منطقه ی آمازون باعث تخریب جنگل های آمازون می شوند.

چرم اصل را چگونه تشخیص دهیم

تشخیص چرم طبیعی از چرم ساخت دست انسان در برخی موارد بسیار دشوار است. چرم طبیعی بسیار گرا‌نتر از چرم مصنوعی است. برخی از کالاهای چرمی اگر با چرم اصل تولید شده باشند، معمولا دارای شناسنامه بوده که اطلاعات مربوط به کالا در آنها درج شده است. در مورد برخی از محصولات چرمی اگر امکانش وجود داشته باشد، به قسمتهای برش خورده آنها نگاه کنید. اگر در آن بخشها نشانه‌ای از حالت پلاستیکی و نرم مشاهده کردید چرم طبیعی نیست. چرم را لمس کنید. چرم طبیعی بسیار نرم و منعطف است. چرم را بو کنید. چرم طبیعی بوی مشخص و خاص دارد که هرگز نمی‌توان از آن کپی‌برداری کرد. به بافت چرم نگاه کنید اگر گره‌ها، خلل و فرجهای آن طبق الگویی قابل شناسایی باشد، چرم مصنوعی است. چرم طبیعی و مصنوعی را از پشت آنها نیز می‌توان از هم تشخیص داد. چرم مصنوعی دارای پوششی در قسمت پشت است که هنگام برش آسیب می‌بیند و کاملا مشخص است.
«يحيي رحمتي» از نمايش توانمندي هاي صنايع دستي و هنرهاي سنتي کشور با رويکرد سرمايه گذاري در سومين همايش و نمايشگاه بين المللي فرصت هاي سرمايه گذاري در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خبر داد.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور اظهار داشت: در حاشيه برگزاري اين همايش بين المللي، پانل تخصصي سرمايه گذاري در حوزه صنايع دستي با محوريت مباحثي همچون راهبرد، سياست و برنامه هاي کلان توسعه سرمايه گذاري در حوزه صنايع دستي، تحليل و ارزيابي نقاط ضعف، قوت، چالش ها و فرصت هاي سرمايه گذاري در حوزه صنايع دستي، تامين مالي صادرات صنايع دستي، اصول راه اندازي و مديريت کسب و کار صنايع دستي برپا مي شود.

وي هدف از برگزاري اين پانل را معرفي قابليت ها، توانمندي هاي بالقوه سرمايه گذاري در حوزه صنايع دستي کشور به علاقمندان اعلام کرد و افزود: در بخش دوم اين پانل تخصصي نقش نيروهاي بازار در جذب سرمايه، توسعه صنايع دستي با رويکرد توسعه خوشه اي و فرصت هاي سرمايه گذاري و سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي فرصت جديد سرمايه گذاري مورد بررسي قرار مي گيرد.

رحمتي از مشارکت فعال استان هاي کشور و نمايش توانمندي هنرمندان سراسر کشور در اين نمايشگاه خبر داد و گفت: کارشناسان و صاحب نظران، معاونان و کارشناسان ذيربط صنايع دستي استان ها، اتحاديه ها، تعاوني ها و ساير تشکل هاي غيردولتي، توليدکنندگان، فروشندگان، بازرگانان، صادرکنندگان و علاقمندان به سرمايه گذاري در حوزه صنايع دستي نيز حضور دارند.
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 اسفند 1391برچسب:مرگ صنايع دستي ماسوله , توسط نیما ذاکری سعید |

 

آهنگري، چموش‌دوزي، چلنگري، تفنگ‌سازي، چاقوسازي، نجاري، شيشه‌گري، مسگري، روي‌گري و ... از صنايع دستي ماسوله هستند که دچار مرگ تدريجي شدند و حتي ديگر از استادکاران برخي از آن‌ها خبري نيست. گفته مي‌شود روزگاري بازار ماسوله پر از توليدکنندگان صنايع دستي بود که امروز به فروشگاه‌هاي فروش لوازم زيورآلات چيني تبديل شده است.
ـ آهنگري، چموش‌دوزي، چلنگري، تفنگ‌سازي، چاقوسازي، نجاري، شيشه‌گري، مسگري، روي‌گري و ... از صنايع دستي ماسوله هستند که دچار مرگ تدريجي شدند و حتي ديگر از استادکاران برخي از آن‌ها خبري نيست. گفته مي‌شود روزگاري بازار ماسوله پر از توليدکنندگان صنايع دستي بود که امروز به فروشگاه‌هاي فروش لوازم زيورآلات چيني تبديل شده است.
 تاريخ ماسوله تنها به معماري و شهرسازي آن خلاصه نمي‌شود. روزگاري صنايع‌دستي اين شهر مهمترين عامل ورود مسافر به ماسوله بود. مسافري که نه براي ديدن معماري و جاذبه‌هاي ديدني شهر که براي خريد از بازار و تهيه مايحتاج کار خود به ماسوله مي‌آمد.
مي‌گويند روزگاري بازار ماسوله پر از توليد‌کنندگان صنايع دستي و شيريني‌پزهاي سنتي بود. دنگ و دونگ آهنگرها و صداي پتک دباغ‌ها و چرم‌دوزها و ضربه‌هاي مسگر‌ها و روي‌گرها يک آن قطع نمي‌شد و از صبح اول وقت توليد در بازار ماسوله آغاز مي‌شد. اما امروز تقريبا تمام آن توليدي‌هايي که هر مسافر را به شهر ماسوله مي‌کشاند به فروشگاه‌هاي فروش لوازم و زيورآلات چيني بدل شده است.
«صادق صالحي»، دبير موسسه حفظ و توسعه پايدار ماسوله دراين باره مي‌گويد: «آهنگري، چموش‌دوزي، چلنگري، تفنگ‌سازي، چاقوسازي، نجاري، شيشه‌گري، مسگري، روي‌گري و ... از صنايع دستي معروف ماسوله هستند که بيشتر آن‌ها از بين رفته‌اند.»
وي در ادامه مي‌گويد: «برخي صنايع دستي زنده ماسوله هم توسط کساني توليد مي‌شود که سنين بالايي دارند و حتي امروز به علت کهولت سن و بيماري از کار افتاده‌ شده‌اند.
صالحي در ادامه مي‌گويد: «موسسه حفظ و توسعه پايدار ماسوله تنها انجيو فعال در حوزه صنايع دستي استان گيلان است که فعاليت‌هاي زيادي دراين‌باره انجام داده اما به دليل عدم حمايت‌هاي متوليان صنايع دستي کشور، به نتيجه دلخواه نرسيده است.»
به گفته وي تاکنون از برخي بازماندگان جوان صنايع دستي ماسوله مثل آهنگري خواسته شده تا به اين شهر بازگردند اما نبود امکانات از قبيل مغازه و محل زندگي باعث شده تا اين طرح‌ها به نتيجه نرسد.
 يک چاقوساز ديگر در ماسوله مانده که مغازه‌اي برايش باز کردند و صداي پتک چاقوسازي را در ماسوله زنده نگه داشته است.
از آهنگرها هم يک نفر باقي مانده که بالاي 60 سال سن دارد و نمي‌تواند مثل سابق آهنگري کند. از تفنگ‌سازي و چلنگري هم که ديگر خبري نيست و سال‌هاست که ديگر کسي تفنگ ماسوله‌اي نوساز را نديده است.
نجاري ماسوله شهرت زيادي دارد اما خبري از استادکاران قديمي اين فن در شهر نيست. در و پنجره‌هاي ماسوله که امروز ارزش زيادي دارند توسط همان استادکاران و نجاران ماسوله ساخته شده‌اند. امروز يک نجار در ماسوله باقي‌مانده که ماسوله‌اي نيست و چون علاقه داشته حمايت شده و با گذشت زمان گره‌چيني و گره‌بندي نجاري ماسوله را آموخته است.
چموش‌دورزي از هنرهاي سنتي مطرح ماسوله است. چرم‌پوشي که بعدها نام چموش را به خود گرفت، از تن‌پوش‌هاي معروف ماسوله‌اي‌ها است که به دست هنرمندان اين شهر ساخته مي‌شد. مي‌گويند سه راسته بازار را چموش‌دوزها اشغال کرده بودند و چرم‌ را مستقيم از مغازه‌هاي دباغي مي‌گرفتند و چموش مي‌دوختند.
امروز از آن همه هنرمند کفاش، تنها يک‌‌نفر در ماسوله چموش مي‌دوزد که هنوز جوان است و مي‌گويد اين هنر را از پدربزرگش آموخته است. گفته مي‌شود که يک چموش‌دوز ديگر هم در فومن زندگي مي‌کند و کم و بيش چموشي مي‌دوزد.
«مجيد فرنيا»، تنها چموش‌دوز ماسوله درباره اين کفش‌ها مي‌گويد: «زماني که چموش دوزي را از پدربزرگم ياد مي‌گرفتم، سه چهار چموش‌دوز در ماسوله باقي‌مانده بودند. اما به مرور آنها از دنيا رفتند و امروز من در اين شهر چموش‌دوزي مي‌کنم.»
چموش با کفش‌هاي معمولي فرق مي‌کند. چپ و راست ندارد و در آن از ميخ و چسب هم استفاده نشده است. فرنيا دراين‌باره مي‌گويد: «چموش از چرم گاو ساخته مي‌شود و در ساخت آن از نخ و موم عسل استفاده مي‌شود. همچنين از ابزاري مثل گازن (براي بريدن چرم) شفره (براي نازک کردن چرم)‌ چرم کوب (براي کوبيدن چرم) و سوزن و قيچي در ساخت آن استفاده مي‌شود.»
گفته مي‌شود که دوختن هر چموش بين سه تا يک هفته طول مي‌کشد و فرق مدل‌هاي زنانه و مردانه آن هم در گل‌کاري و طرح‌ و نقش بيشتر است.
فرنيا درباره اين هنر مي‌گويد: «اين هنر در حال از بين رفتن است و امروز هم فقط مشتري‌هاي کوچک‌ پا دارد. گردشگران براي بچه‌هاي خودشان خريد مي‌کنند و بزرگ‌پاها را به دليل گران بودن نمي‌خرند.»
هنوز برنامه مدوني براي حمايت از صنايع‌دستي ماسوله ديده نشده است و هنرمندان ماسوله‌اي هم رفته رفته مغازه‌‌هايشان را تحويل مغازه‌هاي فروش ابزار چيني مي‌دهند. صنايع دستي ماسوله مرگ تدريجي را تجربه مي‌کند و ديگر اثري از بازار سنتي ماسوله که در آن توليد کنندگان کار مي‌کردند خبري نيست.

 

به این طریق به عنوان کهن ترین تمدن شرق شناخته می‌شود که در دشت خوش آب و هوا و حاصلخیز هلیل رود سکنی داشته‌اند. در این محل چند لوحه گلی یافت شده و به خطی هندسی روی آن مطالبی نوشته شده که هنوز رمز گشایی نشده ولی در کل روایت‌گر آنست که این مردم مخترع خط و زبان بوده اند، نه سومریان. پیش از این پنداشته می‌شد اولین مخترعین خط ابتدا سومریان (3600 پ. م.) و سپس ساکنان نواحی جنوبی میان‌رودان و تمدن ایلام در خوزستان باشند. وسایل به دست آمده از این تمدن تا به امروز بیشتر ظروف سفالی و سنگی، قطعات سنگ صابون و گاه وسایل مفرغی را شامل می‌شود. مهم‌ترین صنعت منطقه همان کنده کاری روی سنگ صابونی است که دارای ظرافت خاص است و موارد کاربردی و زیبایی شناختی را در بر می‌گیرد. در روی این قطعات تصاویری از قبیل انسان، بز و گوسفند، نخل، مار و عقرب وجود دارد که البته تصاویر مار و عقرب معمول‌تر است. نکته دیگری که قطعات سنگ صابونی این منطقه را از سایر مناطق و تمدنهای دیگر جدا می‌کند چشم درخشان و مرصع کاری روی قطعات است. در برخی طرح‌ها دیده می‌شود در دور تا دور ظرف چند حیوان در هم تنیده وجود دارند که برای کنار هم قرار دادن آنها نیاز به محاسبات پیچیده بوده است.
شوربختانه در سال 1380 ه.ش حفاری‌های غیر مجاز در حوزه‌ی هلیل رود رخ داد و سارقان آثار تاریخیِ ایران‌زمین بسیاری از آثار تاریخی تمدن جیرفت را به خارج از کشور انتقال دادند، در مرحله‌ی نخست بازگشت این آثار تاریخی در سال 1383، 118 قطعه از این آثار به ایران برگردانده شد. در مرحله‌ی دوم، در سال 1390، 18 قطعه‌ی دیگر به میهن عزیزمان بازگشت. این اشیا در حراجی برکت لندن به نمایش در آمدند. بر اساس شکایت سازمان میراث فرهنگی و پس از سال ها پیگیری حقوقی و دیپلماتیک برای جلوگیری از حراج این اشیا ارزشمند تاریخی، سرانجام دادگاه انگلستان با مستندات ارائه شده به بازگرداندن آثار جیرفت به ایران رای داد و در آبان 1390 این اشیاء طی یک پروتکل و با حضور مقامات کشور وارد ایران شد.
تمامی اشیاء به دست آمده از جیرفت، در نوروز 1391، در موزه‌ی ایران به نمایش درآمد، که تصاویر آن را ملاحظه می‌فرمایید.

سنگ نگاره‌ای به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت
 

ظرف ساخته شده از سنگ صابونی به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت

ظرف ساخته شده از سنگ صابونی به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت 2
 

ظرف ساخته شده از سنگ صابونی به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت 3
 

ظرف ساخته شده از سنگ صابونی به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت 4

ظرف ساخته شده از سنگ صابونی به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت 5

ظرف ساخته شده از سنگ صابونی به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت 6
 

ظرف ساخته شده از سنگ صابونی به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت 7

ظرف ساخته شده از سنگ صابونی به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت 8
 

وزنه‌های قفل شکل به دست آمده از تمدن حوزۀ جیرفت
 

یک شی شبیه قفل به دست آمده از جیرفت

 

تئوری‌های آکادمیک در باستان‌شناسی ایران جایی ندارد و باستان‌شناسان به صورت تجربی به فعالیت می‌پردازند، به همین دلیل حفاظت، بعد از کارش، جدی گرفته شده است.
یوسف مجیدزاده، باستان‌شناس در بخش دوم نشست آشنایی با کاربری‌های علوم در حفاظت و مرمت تزئینات وابسته به معماری و روند ثبت آثار در فهرست میراث جهانی به نقش شناسایی و حفاظت از بقایای معماری در محوطه‌های کاوش تاکید کرد: «پژوهشکده‌های مرمت و حفظ و احیا آثار تاریخی و فرهنگی هرگز با باستان‌شناسان تعامل یک نواختی نداشتند. به استثنای پروژه محوطه باستانی «ازبکی» در پژوهش‌های باستان‌شناسی علاوه بر حضور حفار و باستان‌شناس به کارشناسان دیگر مانند معماران هم نیاز است. آثاری که از دل خاک کشف می‌شوند، بعد از حفاری به حفظ و احیا احتیاج دارد .اما متاسفانه مرمت‌های ما بسیار مقطعی است و بودجه کافی برای حفاظت آثار کشف شده در محوطه‌های باستان‌شناسی پرداخت نمی‌شود. به همین دلیل است که برخی از کاوش‌ها پس از استخراج از دل خاک، از بین می روند
او سپس به ذکر نمونه‌هایی از کشفیات باستان‌شناسی پرداخت که بعد از کشف به علت عدم مرمت تخریب شدند: «مارال‌تپه، دوشان‌تپه، جیران‌تپه، یان تپه و تپه ازبکی از مکان‌هایی هستند که من سرپرستی باستان‌شناسی آنها را به عهده داشتم. حفاظت و رسیدگی به محوطه‌های باستان‌شناسی در کشور ما معمولا یک بار در سال انجام می‌شود و من در این کاوش‌ها پس از یک سال که از استخراج اشیا می‌گذشت، فرصت بازدید از مکان را پیدا می‌کردم. آن چه بعد از کشف باعث تاسف شد رها کردن آثار بود . در طول یک سال هیچ کس مسئول رسیدگی و محافظت از آثار نیست و در نهایت همه تلاش‌های باستان‌شناسی برای استخراج اشیا بیهوده می ماند. زیرا اکنون تمامی تپه‌هایی که اسامی آنها را ذکر کردم به دلیل عدم رسیدگی به ویرانه تبدیل شده‌اند. به نظر من تا وقتی که ما امکان حفظ و احیا آثار را نداریم نباید به کشف و بیرون آوردن آنها از دل خاک مشغول شویم
«حمید فدایی»، پژوهشگر نیز در ادامه نشست «جایگاه شناخت مصالح سنتی در حفاظت از تزئینات و بناهای تاریخی» را گامی مهم برای حفاظت از آثار باستانی عنوان کرد: «دربدنه و بنای بسیاری از محوطه‌های تاریخی، مصالح ساده و در عین حال پیچیده‌ای به کار رفته است. شناخت ویژگی‌های فنی و درک فرایندهای پیچیده فرسایشی هر یک از این مصالح متخضمن تحقیقات گسترده‌ و فراگیر است. در واقع حفاظت بدون شناخت ناممکن است. زیرا تنها به این وسیله می‌توانیم به ماهیت و ساختار عوامل آسیب‌رسان و نحوه حفاظت آثار پی ببریم
فدایی سپس مستندنگاری، ریخت‌شناسی و گونه‌شناسی و فن‌شناسی مصالح را از جمله روش‌های شناخت مصالح دانست؛ مستندنگاری به ثبت ویژگی‌های اثر می‌پردازد. ریخت‌شناسی، گونه‌شناسی و فن‌شناسی مصالح نیز ساختار مصالح و شکل و شیوه کاربرد آنها را برای ما آشکار می‌کند تا بتوانیم به فرآیند دقیق مراحل آسیب‌رسان اشراف پیدا کنیم.»
نخستین نمایشگاه ملی صنایع دستی، سفر و جاذبه های گردشگری برگزار می شود

نخستین نمایشگاه ملی صنایع دستی، سفر و جاذبه های گردشگری با حضور برترین های صنعت گردشگری و صنایع دستی در مرکز آفرینش های هنری سالن حجاب برگزار می شود. 

 
 اين نمايشگاه در 3 بخش تخصصي : 1- صنايع دستي 2- سفر ( حمل و نقل ، اقامت ، خدمات و…) 2- جاذبه هاي توريستي (تفرجگاه ها ، برج ها ، اماكن تفريحي اقامتي ورزشي و…) در فضاي وسيع در مركز شهر تهران در سالن نمايشگاهي حجاب برگزار مي گردد. 
 
ياد آور می شود که با توجه به نزديكي نمايشگاه به ايام تعطيلات نوروز فضاي مناسبي براي معرفي شركت ها، هتل ها و اماكن توريستي به گردشگران نوروزي مي باشد و همچنين فرصتي مناسب براي خانواده ها جهت انتخاب مقصد و امكانات سفر نوروزي خود است. از جهتي ديگر نمايشگاه تخصصي صنايع دستي باعث آشنايي هرچه بيشتر بازديد كنندگان از توليدكنندگان و عرضه كنندگان صنايع دستي و تهيه اين محصولات كشور خواهد بود 
 
در پايان اضافه می شود که این نمایشگاه 15 تا 18 اسفندماه از ساعت 9 الی 19 پذیرای علاقه مندان خواهد بود
 

 

نمایشگاه کارآفرینی و فرهنگ وهنر در خانه فرهنگ میثاق

تاریخ شروع 15 اسفند الی 29 اسفند

آدرس آیت ا.. کاشانی -بعد از بولوار ابوذر - خیابان مهران - انتهای مهران - خانه فرهنگ میثاق


 
برگزاري نمايشگاه نوروزي صنايع دستي در سراي سعدالسلطنه قزوين
 
 
 
نمايشگاه نوروزي صنايع دستي و هنرهاي سنتي قزوين در مجموعه تاريخي، فرهنگي سعدالسلطنه (راسته بازار وزير و قيصريه) پذيراي گردشگران و هم‌استاني‌ها است.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قزوين گفت: استان قزوين با توجه به غناي تاريخي و فرهنگي و تنوع صنايع دستي مي‌تواند به مرکز آثار صنايع دستي و هنرهاي سنتي در کشور تبديل و مجموعه‌اي از قابليت‌هاي گردشگري استان را به صورت يک موزه گسترده براي گردشگران به نمايش بگذارد و برپايي نمايشگاه صنايع دستي و هنرهاي سنتي در مجموعه تاريخي، فرهنگي سعدالسلطنه (راسته بازار وزير و قيصريه) مي‌تواند درهم تنيدگي تاريخ و فرهنگ را در يک مجموعه زيبا و گسترده به گردشگران معرفي کند.

«اسدا... بيرانوند» افزود: نمايشگاه نوروزي صنايع دستي و هنرهاي سنتي در راستاي جشنواره صداي بهار در کل کشور برگزار و سعي شده است تا از همه صنايع دستي و هنرهاي سنتي کاربردي و احيا شده قزوين و استان‌هاي ميهمان براي آشنايي علاقمندان استفاده شود.

وي ادامه داد: از برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه جشنواره موسيقي و نمايش آييني استان است که با اجراي برنامه هاي نوروز خواني، موسيقي سنتي و نمايش آيين‌هاي موسوم به نوروز قزوين ميزبان ميهمانان سال 92 خواهد بود.

«بيرانوند» زمان ديدار از اين نمايشگاه را از 25 اسفند ماه تا 5 فروردين ماه 92 اعلام کرد و گفت: نمايشگاه صنايع دستي و هنرهاي سنتي قزوين در مجموعه تاريخي، فرهنگي سعدالسلطنه (راسته بازار وزير و قيصريه) با محصولات(پن بافي، موج بافي، رودوزي هاي سنتي، تراش شيشه، نقاشي روي صدف، معرق کاري، مشبک کاري، گره چيني، عروسک بافي و...) برگزار و توليد زنده صنايع دستي و هنرهاي سنتي نيز در آن اجرا مي‌شود.
نوشته شده در تاريخ شنبه 12 اسفند 1391برچسب:نمایشگاه صنایع دستی شرق تهران (پولی ), توسط نیما ذاکری سعید |

فلکه دوم تهرانپارس نرسیده به فرهنگسرای اشراق روبروی در مترو فرهنگسرا

از تاریخ 15 الی 29 اسفند

باشگاه هنرمندان ایران و موسسه خیریه وحدت

اجاره غرفه ها 650هزارتومان

750هزار تومان

88466227 ---09394726321

 

معاون صنايع دستي کشور گفت: اين معاونت با برپايي بيش از 450 بازارچه صنايع دستي به استقبال نوروز 92 مي رود.

«يحيي رحمتي» با اعلام اين خبر با اشاره به برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور براي نوروز 92 و برگزاري جشنواره استقبال از بهار افزود: اين بازارچه هاي صنايع دستي تقريبا در تمامي استان هاي کشور برگزار مي شود.

وي اضافه کرد: اين بازارچه ها با هدف آشنايي گردشگران داخلي و خارجي با صنايع دستي مختلف کشور و هم چنين افزايش درآمدزايي هنرمندان صنايع دستي در تعطيلات نوروز 92 برپا خواهد شد.

وي گفت: در اين بازارچه ها جديدترين هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان هاي مختلف کشور در معرض نمايش قرار خواهد گرفت.

رحمتي خاطر نشان کرد: هنرمندان صنايع دستي کشور با حضور در اين بازارچه هاي صنايع دستي مي توانند آثار و توليدات زيباي هنري خود را به گردشگران داخلي و خارجي معرفي کنند.

صفحه قبل 1 ... 28 29 30 31 32 ... 42 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.