فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:عکس های مومیایی, توسط نیما ذاکری سعید |




جوامع مختلفی در دوران باستان با اعتقادات متفاوت اقدام به مومیایی کردن اجساد درگذشتگان خود میکردند.این تصاویر نمونه هایی از مومیایی های مختلف در سراسر دنیاست.

 

نوشته شده در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:تاریخچه چرم در ایران , توسط نیما ذاکری سعید |

ایرانیان با پیشینه سه هزار ساله، اولین وقدیمی ترین تولید کنندگان چرم در جهان هستند. آثار باستانی به جا مانده از دوران قبل از میلاد نشان دهنده این است که ایرانیان از حدود 1500 سال قبل از میلاد از پوست برای تهیه لباس، کفش و جنگ افزار استفاده می‌کردند ولی از 550 سال قبل از میلاد بود که از چرم برای لباس و زره نیز استفاده کردند.  

وجود واژه‌هایی مانند ادیم، کیمخت، ساغری، تیماج، سختیان در زبان پارسی قبل از اسلام و همچنین وجود واژه های مرتبط با وسایل و ابزار های چرمی مانند سختک، کمربند، انگشتیان، مشک و ... در متون پهلوی نشان دهنده استفاده گسترده از چرم در ایران پیش از اسلام است. به نوشته ابن یمین ایرانیان باستان از پوست حیواناتی مانند گاومیش و گاو و گوسفند برای نوشتن بر روی آن استفاده می‌کردند و ابن یمین در نوشته‌هایش  بر نوشتن فرمانهای داریوش بر روی چرم اشاره کرده است. بنا بر برخی روایات اوستا را بر دوازده هزار قطعه پوست گاو نوشته بودند. همچنین پوست نوشته‌هایی که در اورامان کردستان یافت شده و در موزه بریتالنیا نگهداری می‌شود نشان دهنده استفاده از پوست برای نگارش در دوره اشکانیان است.

تولید انواع پوست وچرم و نیز تجارت مرتبط با آن در دوره عباسی در سراسر قلمرو اسلامی پررونق بود. استفاده از پوست حیوانات مختلف برای ساخت پوستین و قبضه شمشیر و آستر کفش و لباسهای زمستانی همچنین برای افسار و رکاب و مشک و همچنین جلدهای چرمی برای کتاب‌ها که به صورت ساده ای طلاکوب می‌شد بعضی از مهم‌ترین کاربردهای چرم در این دوره است و گزارشهای فراوانی درباره تجارت پوست و چرم در این دوره در دست است که نشان دهنده رونق استفاده از چرم در این دوره می‌باشد.

تجارت چرم و پوست پس از حمله مغول نیز پررونق بود، مکاتبات خواجه رشید الدین گواه شهرت برخی شهرها مانند تبریزو شیراز در این دوره است. در دوره تیموری از چرم برای تجلید کتاب‌ها و ساخت جلدهای ضربی و سوخت استفاده بسیاری می‌شد به طوری که هنر سوخت علاوه بر جلد سازی به عنوان هنری تزیینی نیز در این دوره اهمیت پیداکرد .

گزارشهای جهانگردان از دوره صفوی نشان دهنده رونق فراوان بازار چرم و فعالیتهای مرتبط با آن در این دوره است. کمپفر از کارگاههای سلطنتی و از کفش دوزخانه و پوستین دوزخانه سخن گفته است. معروفیت ساغری ایرانی در این دوره به حدی بود که شاردن معتقد است واژه شاگرن فرانسوی به معنی پوست خالدار مقتبس از کلمه ساغری می‌باشد. ساغری در دوره صفوی در تبریز تولید می‌شد و بیشتر در ساخت چکمه و کفش کاربرد داشت و همه درباریان از  این نوع کفشهای ساغری می‌پوشیدند.

در دوره قاجار انواع چرم به مقدار زیاد در شهر های ایران تولید می‌شد. همدان در این دوره مرکز مهم تولید نوعی چرم معروف به چرم همدانی بود که از پوست گوسفند تهیه می‌شد؛ و در این دوره از جمله کارهایی که امیر کبیر در سال 1267 به نمایشگاه لندن فرستاد پوست بود. به علاوه در این دوره صادرات پوست و چرم از اغلب شهرهای ایران به روسیه و عثمانی و هند رونق بسیار داشت. علاوه بر همدان شهر های تبریز و اصفهان نیز در تولید و صادرات چرم سهم بسزایی داشتند. در عین حال به علت مسایل شرعی تجارت چرمهایی که توسط غیر مسلمانان تولید می‌شد در دست ارمنیان بود.

اولین کارخانه چرم سازی ایران در سال 1308 ش در شهر تبریز بنا شد و پس از آن در همدان، تهران، اصفهان و برخی شهرهای دیگر نیز کارخانه‌هایی تاسیس شد به طوری که در سال 1337 تعداد 22 کارخانه در ایران مشغول به کار بودند.

از سال 1362 در اطراف شهرهایی که از قدیم در تولید چرم فعال بودند مانند تهران وتبریز و مشهد، شهرکهای صنعتی تولید این کالا راه اندازی شد که نام  چرم شهر را بر این شهرک‌ها نهادند که وجود این شهرهای صنعتی به افزایش تولید چرم و کیفیت آن کمک شایانی نموده است به طوری که امروزه فقط در شهر تبریز سالانه 2,500,000 جلدچرم تولیدمی شود .

آموزش رشته های مختلف صنایع دستی زیر نظر هنرمندان سازمان صنایع دستی استان تهران

رشته های :

نازک کاری چوب ، سراجی سنتی (کیف سازی )، گلیم بافی ، نقاشی روی چرم ، چاپ باتیک ، معرق و .....

برای اطلاعات بیشتر با شماره 55707394 خانه صنایه دستی تماس فرمائید

آدرس : میدان شمشیری - خیابان قزوین - خیابان لقمان حکیم - کوچه محمدزاده پلاک 9 خانه صنایع دستی و کارآفرینی شهرداری

نوشته شده در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:پوستین ,, توسط نیما ذاکری سعید |

یکی از قدیمترین جامه هایی که بشر از پوست جانوران تهیه می کرده است ، امروزه جامه ای از پوست پرداخت شدة گوسفند. در کتاب مقدس آمده است که خداوند لباسهایی از پوست حیوان تهیه کرد و آدم و همسرش را پوشاند (سفر پیدایش ، 3:21). بنابر شاهنامه ، کیومرث از پوست پلنگ لباس تهیه کرد و سیامک ، فرزند وی ، در جنگ با دیوبچه پلنگینه پوشید (فردوسی ، ج 1، ص 28ـ30). رستم نیز هنگام نبرد جامة زره مانندی به نام «ببرِبَیان » می پوشید ( رجوع کنید به همان ، ج 2، ص 715، 759، 765؛ نیز رجوع کنید به ببر * ).

قدیمترین نشانه های استفاده از پوست برای پوشش ، از تصاویر ماقبل تاریخی غارها به دست آمده است (خادمپور، ص 11). در حدود پانصد هزار سال پیش از میلاد، در عصریخبندان و پیش از کشف الیاف طبیعی ، انسانها پوستین می پوشیدند (رحمانی ، ص 1).

دربارة روند تکامل شیوة پرداخت پوست اطلاع چندانی در دست نیست ، احتمالاً تشخیص اثر عصاره های گیاهی در نگهداری از پوست تصادفی بوده و دباغی اندکی پس از استفاده از پوست به وجود آمده و بتدریج تکامل یافته است ( رجوع کنید به ادامة مقاله ). در غاری واقع در سواحل جنوبی دریای خزر سنگهای تراشیده ای متعلق به 5400 سال پیش از میلاد، و در تپة یحیی در جنوب کرمان سنگهایی از 4500 سال پیش از میلاد کشف شده که برای پاک و آماده کردن پوست به کار می رفته است (خلیلی آذر، ص 1334).

از هزارة چهارم پیش از میلاد، پوست نوعی زیرانداز شد ( رجوع کنید به فرش * ). در هزارة چهارم و سوم پیش از میلاد، تدریجاً دباغی پوست از حالت بدوی خارج شد و با کشف شیوة تهیة چرم ، کاملاً تخصصی گردید. براساس اسناد موجود، پوستین دوزی و دباغی در روم قدیم حرفه هایی کاملاً مستقل بودند (ورزی ، ص 11؛ نیز رجوع کنید به خادمپور، ص 19).

نقش برجسته ای از هزارة سوم پیش از میلاد در سرپل ذهاب باقی مانده است که آنوبانی نی ، پادشاه لولوبیان (قوم جنگجوی ساکن در شمال عیلام و غرب همدان )، را با دامنی از پوست

در برابر الهه نی نی نشان می دهد و الهه نیز جامه ای بلند

از پوست بر تن دارد (گیرشمن ، ص 41ـ43). به نوشتة دیاکونوف ، لباس لولوبیان در هزارة سوم پیش از میلاد نیم تنه ای بود که تکّه پوستی بر آن می افکندند و بر شانة چپ محکم می ساختند؛ گاه نیز پوست را از زیر کمربند رد می کردند. ثروتمندان پوست یوزپلنگ و مستمندان پوست گوسفند

به کار می بردند. این رسم ، یعنی افکندن پوست بر شانه ،

تا امروز نیز در میان شبانان کوهستانی آذربایجان محفوظ مانده است (ص 336). در نقوش آشوری نیز مادها پوستینهای بلندی بر تن دارند که عموماً سرشانه و روی بازوی آنها را می پوشاند (ضیاءپور، ص 11).

از 550 پیش از میلاد تا 244 میلادی ، لباس و زره ایرانیان از چرم و پوست بود، پرداخت پوست شغل مهمی به شمار می آمد و رموز آن از پدر به پسر انتقال می یافت . از 244 تا 650 میلادی ، دباغان و پوست دوزان اتحادیه ] صنفی [ داشتند (خادمپور، ص 27 ـ 28).

از 244 تا 650 میلادی ، در شبه جزیرة عربستان استفاده از پوستهای قیمتی رواج داشت . کلمة فرْو یا فَروَه در عربی به پوست و پوستین و ردای پشمینه اطلاق می شود و در اشعار

قدیمی به معنای پوست گوسفند و پشم آن است . در روایتی آمده است که ابوبکر فروه ای را که به همراه داشت برای استراحت پیامبر بر زمین غار گسترد (بخاری جعفی ، ج 4، ص 262). در عراق ، بویژه موصل ، به پوستین دوزان «فَروْچی » گفته می شد (سامرائی ، ص 30).

در قرون اولیة اسلامی ، جهانگردان مسلمان از پوست گوسفند، دَلَه ] مینک [ ، فَنَک ] نوعی روباه [ ، سنجاب ، سمور،قاقم ،روباه ( حدودالعالم ، ص 73، 76، 194؛ ابن فضلان ، ص 153)، خز (ابن حوقل ، ص 392؛ مسعودی ، ج 1، ص 181) نام برده اند که عمدتاً از بلغارستان و نواحی صقالبه ] اسلاونشین [ (ابن حوقل ، همانجا) و روسیه (ابن فضلان ، همانجا) و بُرطاس (مسعودی ، همانجا) و سرزمینهای ترک نشین و براذاس و تبت در آسیای میانه و آسیای شرقی می آمده است ( حدودالعالم ، همانجاها). تُطَیله * در اسپانیا به دلیل داشتن پوست سمور شهرت داشت (مقدسی ، ص 239). پوست سگ آبی به میزان فراوانی در قَبَلَه در اَرّان تهیه ( حدودالعالم ، ص 163) و

درهمانجادباغی می شد(یعقوبی ،ص 278). ابن خرداذبه

از تاجران یهودی موسوم به راذانیه و تاجران روس یاد می کند که اجناس گوناگون ، از جمله پوست ، را به مصر وخلیفه نشینهای شرقی می بردند ( ص 153ـ154). پوست از اروپا، هم از

راه دریایی از بنادر بالتیک و هم از راه زمینی از سرزمینهای اسلاوها و فرانکها، به اسپانیا صادر می شد ( د. اسلام ،چاپ دوم ،ذیل «فرو»).برخی جهانگردان مسلمان به پوستهایی که در کشورهای سردسیر می پوشیدند، اشاره کرده اند (برای نمونه رجوع کنید به ابن فضلان ، ص 85)؛ ابن بطوطه هنگام ترک قسطنطنیه سه بالاپوش پوستی به همراه داشته است (ج 1، ص 362). مسعودی از فراوانی پوست دباغی نشدة روباه قرمز و سیاه

که ازبرطاس به کشورهای دیگرصادرمی شد،یادکرده وگفته است که پادشاهان عرب و عجم پوست روباه سیاه

را بر پوست قرمز ترجیح می دادند (همانجا). پوست قاقم

وسنجاب منطقة خزروخوارزم دربالاترین رتبه قرارداشته وازپوست روباه قرمزوخاکستری گرانتربوده ،وپوست سمور چینی از سمور خزر گرانبهاتر بوده است

( د. اسلام ، همانجا). از قرن چهارم تا هشتم / دهم تا چهاردهم ، رنگرزی پوست بتدریج کاری کاملاً هنری و تجاری شد.در همین دوره بهای پوست به علت ناامنی جادة ابریشم

وراه مدیترانه ، بسته شدن بندرهای چین به روی بازرگانان ،

و غارتگری در جاده های هند افزایش یافت . تصاویر کارگاههای پوست در سفرنامه ها و کتابهای قرون وسطا، مراحل تبدیل پوست را به پوشاک نشان می دهد (حسن بیگی ،1361 ش ، ص 8 ـ 9).

در ایران در طول تاریخ مهمترین مراکز پوست ، خراسان و ماوراءالنهر ( شهرهایی نظیر طوس ، بخارا، نیشابور و مرو)

بوده است . بعد از اسلام در ایران صنعت پرداخت پوست رونق یافت و پوست ایران ، مخصوصاً پوست بره ، شهرت جهانی پیدا کرد (خادمپور، ص 31). در دورة صفویه پوستین (پوست پرداخت شدة گوسفند) ایران عمدتاً به اروپا و عثمانی و هندوستان صادر می شد (همان ، ص 36). در رساله های درویشان آن دوره و دورة قاجار، از تخته پوستی یاد شده که درویشان گاه بر دوش می انداختند و گاه به عنوان زیرانداز

از آن استفاده می کردند ( آئین قلندری ، ص 114، 277). در دورة قاجار، به موازات انحطاط بسیاری از صنایع ، صنعت پوست نیز دچار رکود شد. در این دوره پوستهای قیمتی از روسیه وارد می شد (خادمپور، ص 37).

از دهة 1340ش ، تجارت پوستین در ایران دوباره رونق یافت و از خراسان به بازارهای داخلی و خارجی صادر شد (حسن بیگی ، 1358ش ، ص 4). پس از تأسیس شرکت صنایع پوست و چرم ایران چند کارخانه در نواحی مختلف ، از جمله در خراسان و لرستان ، احداث شد. امروزه پوست بره یکی از کالاهای صادراتی ایران است (خادمپور، ص 38). پوستین ایرانی از پوستینهای رایج در کشورهای عربی است (سامرائی ، ص 31).

پوستین انواع گوناگونی داشته است . نظام قاری (ص 206) حدود بیست نوع از آنها (از جمله ادک ، آس ، الطائی ، کول ، کیش و وسق ) را نام برده است . بهترین نوع پوست برای تولید پوستین ، پوست برة «شیرْمَسْت » است ؛ یعنی برة نرینه ای که حداکثر سه ماه داشته باشد و فقط با شیر مادر و علف تازه تغذیه کرده باشد. برة شیرمست اگر پروردة کوهستان باشد، پوستی مرغوبتر دارد؛ رونق پوستین دوزی استان خراسان نیز احتمالاً به سبب مناسب بودن آب و هوای آنجاست (حسن بیگی ، 1358 ش ، ص 5).

پوستین ایران ، به سبب طرحهای اصیل ایرانی (زغاله پردازی چهار بغل )، از پوستین دیگر کشورها متمایز است . این طرحها با نخهای رنگین روی پوست سوزن دوزی می شوند (همان ، ص 10ـ11).

در ادبیات فارسی کنایات و عبارات گوناگونی با پوستین ساخته شده که از آن جمله است : «پوستین باژگونه کردن » (سخت تصمیم گرفتن ، تغییر روش و رفتار دادن ؛ قس نهج البلاغه ، خطبة 108: لُبِسَ الاسلامٌ لُبْسَ الفَرْو مَقلوباً) «پوستین به گازر دادن » (کار به غیر اهل آن واگذار کردن )، «پوستین دریدن » (پرده دری ، افشای راز)، «در پوستین کسی افتادن » (بدگویی و غیبت کردن ؛ رجوع کنید به دهخدا، ذیل واژه ).

نیز رجوع کنید به چرم * ؛ پشم * ؛ صنایع دستی * .

منابع : علاوه بر کتاب مقدس . عهد عتیق ؛ آئین قلندری : مشتمل بر چهار رساله در باب قلندری ، خاکساری ، فرقة عجم و سخنوری چاپ ابوطالب میرعابدینی و مهران افشاری ، تهران 1374ش ؛ ابن بطوطه ، رحلة ابن بطوطة ، چاپ محمد عبدالمنعم عریان ، بیروت 1407/1987؛ ابن حوقل ، کتاب صورة الارض ، چاپ کرامرس ، لیدن 1967؛ ابن خرداذبه ، کتاب المسالک و الممالک ، چاپ دخویه ، لیدن 1967؛ ابن فضلان ، رسالة ابن فضلان ، چاپ سامی دهان ، دمشق 1379/1960؛ محمدبن اسماعیل بخاری جعفی ، صحیح البخاری ، استانبول 1981؛ حدودالعالم من المشرق الی المغرب ، چاپ منوچهر ستوده ، تهران 1340ش ؛ محمدرضا حسن بیگی ، پوست و دباغی ، ] تهران [ : سازمان

صنایع دستی ایران ، 1361ش ؛ همو، پوستین تن پوشی به گرمی خورشید ، ] تهران [ : سازمان صنایع دستی ایران ، 1358ش ؛ گلناز خادمپور، «تحقیقی پیرامون پوست و چرم ایران »، پایان نامة کارشناسی صنایع دستی ، مجتمع دانشگاهی هنر، 1368ش ؛ مهرداد خلیلی آذر، «تاریخچة چرم و چرم سازی در ایران : از عهد باستان تا زمان حاضر»، در بهزاد احمدی و سعید سامی ، شیمی پوست و چرم ، ج 2، تهران 1366ش ؛ علی اکبر

دهخدا، لغت نامه ، زیرنظر محمد معین ، تهران 1325ـ 1359ش ؛ ایگور میخائیلوویچ دیاکونوف ، تاریخ ماد ، ترجمة کریم کشاورز، تهران

1357ش ؛ پرویز رحمانی ، تحقیق در صنعت چرم ایران ، ] تهران [ : مرکز آمار ایران ، 1365ش ؛ یونس ابراهیم سامرائی ، «لباس الفرو»، التراث الشعبی ، سال 1، ش 6 (ذیقعده / ذیحجه 1970)؛ جلیل ضیاءپور، «بررسی مدارک مربوط به پوشاک ایرانیان و رسیدگی به نوشته ها و نظریات شرق شناسان در این باره »، هنر و مردم ، دورة جدید، ش 65 (اسفند 1346)؛ علی بن ابی طالب (ع )، امام اول ، نهج البلاغه ، ترجمة جعفر شهیدی ، تهران 1370ش ؛ ابوالقاسم فردوسی ، شاهنامة فردوسی ، متن انتقادی ، مسکو 1963ـ1971؛ رومن گیرشمن ، ایران از آغاز تا اسلام ، ترجمة محمد معین ، تهران 1374ش ؛ علی بن حسین مسعودی ، مروج الذّهب و معادن الجوهر ، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، مصر 1384ـ 1385/ 1964ـ 1965؛ محمدبن احمد مقدسی ، کتاب احسن التقاسیم فی معرفة الاقالیم ، چاپ دخویه ، لیدن 1967؛ محمودبن امیر احمدنظام قاری ، دیوان البسة مولانا نظام قاری ، چاپ میرزا حبیب اصفهانی ، استانبول 1303؛ منصور ورزی ، هنر و صنعت پرداخت و رنگرزی پوست ، تهران 1354ش ؛ احمدبن اسحاق یعقوبی ، کتاب البلدان ، چاپ دخویه ، لیدن 1967؛

EI 2 , s.v. "Farw".

/ مریم بهاری /

نوشته شده در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:صنایع‌دستی یعنی ورشکستگی, توسط نیما ذاکری سعید |

 


 

چند سالی است که دخل و خرج‌شان نمی‌خواند. از وقتی چرتکه‌ها به‌کناری رفته‌اند و چک‌های مدت‌دار جای حساب و کتاب‌های تازه را گرفته ‌گویی اوضاع روزگار وارونه‌تر از قبل شده، در بازار صنایع‌دستی دیگر پولی نیست که جابجا شود. امیدشان به توریست بود که آن هم گویی در ایران شده جن و بسم‌الله!

  چند سالی است که کاسه چه‌کنم چه‌کنم هنرمندان صنایع‌دستی از هیچ پر است. کاسه‌‌ای که  قیمت ندارد و از جنس هنر است اما برای صاحبان‌اش نه آب می‌شود نه نان. هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی نمی‌دانند به کدامین گناه به این روز افتاده‌اند. اگر تحریم است و شرایط برای آمدن توریست سخت، اگر فشارها از بیرون به بدنه این قشر ضعیف وارد می‌شود پس چگونه است که تاکنون هیچ حمایتی ازسوی دولت نشده است.

 
قیمت‌ مواد اولیه روز به روز افزایش پیدا می‌کند. هنرمند نه توان خرید دارد نه می‌تواند به نرخ کالایش اضافه کند. خریداری ندارد. در هر دو صورت هنرمند ورشکسته است.
 
«عباس شیردل» رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان در اینباره  می‌گوید: با توجه به ارزش افزوده صنایع‌دستی، هنرمند می‌تواند به ازای مابه‌تفاوت قیمت‌اولیه و قیمت‌فروش، مبلغی را روی کالا بکشد اما درحال‌حاضر صنعتگرانی که در کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند به مراتب قیمت‌ اولیه محصولات آن‌ها افزایش پیدا می‌کند اما آن‌ها نمی‌توانند قیمت را به میزان نرخ‌های افزایشی بالا برند.
 
به‌گفته شیردل، درحال‌حاضر قیمت‌ها 4 برابر شده اما ما نمی‌توانیم افزایش چشمگیر داشته باشیم چراکه دیگر مردم همان میزان اندک را هم نمی‌خرند. اما هنرمندان هم دیگر توان تهیه مواد اولیه را هم ندارند. با توجه به اینکه ورود توریست هم مثل سال‌های گذشته نیست. تنها می‌توان گفت که این صنف صنایع‌دستی به‌شدت در تنگنا قراردارد.
 
اما شیردل با گلایه از اینکه وقتی در اصفهان آب رودخانه قطع می‌شود، کشاورزان حمایت می‌شوند. و به هر دلیلی صنفی در مخاطره قرار می‌گیرد از سوی دولت حمایت می‌شود اما چگونه است که هنرمندان صنایع‌دستی کاملا فراموش شده‌اند و هیچ مساعدتی به قشری که هنرش از 200 هزار سال قبل از میلاد به ثبت رسیده نمی‌شود.
 
 
درحال‌حاضر، فشاری که بر پیکره صنایع‌دستی می‌آید کمر این حوزه را شکسته است، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان معتقد است برخی شغل‌ها می‌توانند مقاومت کنند اما ما دیگر نمی‌توانیم. صنایع‌دستی ایران در معرض ورشکستگی وخطر است. اگر تمهیدی برای بسیاری از رشته‌های هنری نشود قطعا این رشته‌‌ها کمرنگ‌تر و به قعر فراموشی و منسوخ شدن سپرده می‌شوند.
 
با این حال، هنرمندان صنایع‌دستی در کنار پرتگاهی ایستاده‌اند که مسبب آن نبوده‌اند. شرایط جامعه و سیاست‌گذاری‌ها وضعیت‌ آن‌ها را آشفته کرده، اما گفته می‌شود حمایت‌های دولتی از این صنف اگرنتواند تمام مشکلات پیش‌رو بردارد حداقل از باری که هر روز انباشت می‌شود بر پشت هنرمندان و صنعتگران قطعا می‌کاهد.

http://fararu.com/files/fa/news/1392/1/12/59322_353.jpg

مهدی احمدی تهیه‌کننده باسابقه سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: متاسفانه عسل بدیعی بازیگر جوان سینما و تلویزیون که بر اثر مسمومیت دارویی از روز گذشته در بیمارستان لقمان بستری شده بود، دقایقی پیش در بیمارستان لقمان به دلیل ایست قلبی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

وی در ادامه گفت: ایشان در زمان حیات‌شان اعضای بدنشان را اهدا کرده بودند که کارهای مربوط به اهدای اعضاء ایشان در حال انجام است.

احمدی درباره مراسم خاکسپاری زنده‌یاد بدیعی گفت: هنوز مراسم خاکسپاری قطعی نیست اما احتمالا روز ۱۵ فروردین‌ماه و پس از تعطیلات خواهد بود.

پاسخ رضا داودنژاد همسرخواهر عسل بدیعی به شایعات
رضا داودنژادˈ بازیگر سینما و تلویزیون، ضمن رد شایعات درخصوص مسمویت دارویی ˈعسل بدیعیˈ بازیگر سینما و تلویزیون، گفت: وی به دلیل مشکل تنفسی روز گذشته به بیمارستان منتقل شد.

ˈرضا داودنژادˈ همسرخواهر ˈعسل بدیعیˈ ، روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: مشکل تنفسی روز گذشته این بازیگر باعث شد که وی را به سرعت به بیمارستان منتقل کنیم. وی به خاطر مشکل قلبی ناشی از دشواری تنفسی و در نهایت مرگ مغزی در بخش ای سی یو بیمارستان لقمان بستری شد.

وی که به دلیل شدت تاثر ناشی از این واقعه، به سختی گفت و گو می کرد، افزود: متاسفانه شایعات و اکاذیبی مبنی بر مسمومیت دارویی بدیعی در رسانه ها منتشر شده که صحت ندارد و وی تنها به خاطر مشکل تنفسی به بیمارستان منتقل شد.

داودنژاد، انتشار اخباری به نقل از ˈغزل بدیعیˈ خواهر عسل در گفت وگو با یکی از سایت های خبری را تکذیب کرد و گفت: همسر من در این دو روز به خاطر شرایط نامناسب روحی با هیچ رسانه ای گفت و گو نکرده و آنچه از قول وی نقل قول شده، کذب است.

داودنژاد انتشار اخبار زود هنگام از درگذشت این بازیگر جوان سینما را ضربه ای دردناک به روحیه خانواده و دوستان بدیعی دانست و گفت: شیطنت های رسانه ای از این دست بارها پیش از این نیز اتفاق افتاده است. حتی در ایامی که من به خاطر بیماری کبد در بیمارستان بستری بودم شایعاتی مشابه در روزنامه ها، سایت ها و رسانه ها به وفور وجود داشت.

به گفته ی وی، خانواده بدیعی شایعات منتشر شده در این خصوص را با جدیت پیگیری می کنند و در آینده ای نزدیک تیم پزشکی اطلاعات دقیق درباره این بیمار را در اختیار رسانه ها قرار خواهد داد.

این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین از رضایت پدر بدیعی مبنی براهدای اعضای وی خبر داد.

 

 

 


 
 
 
 
 
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور ابراز اميدواري کرد ميزان ارزآوري صادارت صنايع دستي در سالجاري از مرز يک ميليارد دلار عبور کند.

بهبه نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان، «يحيي رحمتي» در حاشيه بازديد از استان سمنان و در گفت و گويي اظهار داشت: ميزان ارزآوري صادرات صنايع دستي در 10 ماهه سال گذشته به 711 ميليون دلار رسيد که پيش بيني مي شود، اين ميزان در سال جاري افزايش يابد.

ناظر عالي ستاد تسهيلات سفرهاي کشور گفت: بيشترين ميزان صادارت صنايع دستي در سال گذشته به زيورآلات سنتي و جواهر آلات اختصاص داشت.

وي با اشاره به اينکه در سال گذشته ميزان صادرات صنايع دستي از صادرات فرش پيشي گرفت، اظهار داشت: اين امر نشانگر رشد مطلوب صادرات صنايع دستي است.

رحمتي از فعاليت بيش از چهار هزار و 500 غرفه و چادر عشايري در قالب 450 بازارچه عرضه توليدات صنايع دستي در سراسر کشور خبر داد و گفت: بيش از چهار هزار هنرمند صنايع دستي و يک هزار و 500 عشاير در اين بازارچه ها به ارائه آثار و سوغات خود مشغول هستند.

ناظر عالي ستاد تسهيلات سفرهاي کشور با ابراز رضايت از نحوه خدمات رساني به مسافران نوروزي در استان سمنان اظهار داشت: با توجه به افزايش ميزان اقامت و ورودي مسافران در اين استان، مشخص است که برنامه ريزي مناسبي در اين خصوص صورت گرفته است.
نوشته شده در تاريخ شنبه 10 فروردين 1392برچسب:13 فروردین کاخ سعدآباد تعطیل است , توسط نیما ذاکری سعید |

کاخ سعدآبا در روز 13 فروردین ماه تعطیل است به همراه نمایشگاه صنایع دستی و سپس از 14 فروردین ماه تا 17 فروردین ماه نمایشگاه به کار خود ادامه میدهد

ساعت کار نمایشگاه 9 صبح الی 18 عصر میباشد

نوشته شده در تاريخ شنبه 10 فروردين 1392برچسب:چغازنبیل-عکس, توسط نیما ذاکری سعید |

 

 

http://chn.ir/Images/News/Larg_Pic/22-12-1391/IMAGE634986944800384787.jpg

http://chn.ir/Images/News/Larg_Pic/22-12-1391/IMAGE634986944803036804.jpg

http://chn.ir/Images/News/Larg_Pic/22-12-1391/IMAGE634986944794924752.jpg

چغازنبیل

چغازنبیل در جنوب غربی ایران، در استان خوزستان و در شهرستان شوش واقع شده‌است.چُغازَنبیل نیایشگاهی باستانی‌است که در زمان ایلام (عیلامی‌ها) و در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌است.بلندی آغازین آن ۵۲ متر و ۵ طبقه بوده‌است. امروزه ارتفاع آن ۲۵ متر و تنها ۲ طبقه و نیم از آن باقی مانده است.این سازه در ۱۹۷۹ اولین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای‌گرفت

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 8 فروردين 1392برچسب:13فروردین کاخ سعدآباد تعطیل است, توسط نیما ذاکری سعید |
علاقمندان به بازدید از کاخ سعدآباد در جریان باشند که کاخ سعدآباد 13فروردین تعطیل میباشد

بدین وسیله اینجانب و تمامی هنرمندان صنایع دستی که در نمایشگاه صنایع دستی کاخ سعدآباد ،و از طرف معاونت صنایع دستی استان تهران در نمایشگاه حاضر شدیم از جناب آقای امیرآقایی معاونت صنایع دستی استان تهران و آقای نجف پور مسئول نمایشگاهی استان تهران بابت حمایت و در اختیار گذاشتن غرفه به هنرمندان به صورت رایگان، تشکر و سپاس داریم .

نمایشگاه کاخ سعدآباد همیشه برای هنرمندان صنایع دستی غرفه هایش رایگان بود و به هنرمندان نیز توجه بسیاری میکرد ،ولی متاسفانه در جشنواره صدای بهار در راهروی ورودی از درب زعفرانیه که به اصطلاح غرفه های سوغات در آنجا برپاست همه چیز میتوان پیدا کرد جز سوغات درست حسابی و هر غرفه به نوعی خود 4 شنبه بازاری ست در یک غرفه (گلیم ،کفش،کیف چرم و..) به چشم خورده و جایگاه دلالان را در هنر نمایان ساخته که متاسفانه از دیدگاه مردم قشر هنرمند نیز زیر سوال میرود و حال از جناب آقای رحمتی معاونت صنایع دستی کشور این سوال را داریم که چرا نمایشگاه صنایع دستی و سوغات تبدیل به تبلیغ بستنی و ساندویچ شده است ؟

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:بازديد بيش از 150 هزار نفر از کاخ موزه گلستان, توسط نیما ذاکری سعید |

در هفته نخست تعطيلات نوروزي صورت گرفت
بازديد بيش از 150 هزار نفر از کاخ موزه گلستان
 
 
 
در هفته نخست تعطيلات نوروزي بيش از 150 هزار نفر از کاخ موزه گلستان بازديد کردند که نشان دهنده استقبال چشمگير مردم از اين مجموعه است.

به نقل از روابط عمومي مجموعه فرهنگي -تاريخي گلستان، بر همين اساس حدود 10 غرفه صنايع دستي و يک سياه چادر نيز در محوطه کاخ گلستان برپا شده است.

نمايشگاه‏هاي نوروز شامل عکس ها و اسناد مرتبط با نوروز در دوره قاجاريه در عمارت باباعلي، نمايشگاه زيورآلات در موزه مردم شناسي نيز در ايام نوروز در کاخ موزه گلستان برپا هستند.

برپايي ايستگاه عکاسي با کالسکه و لباس دوره قاجار، توزيع 15 هزار اقلام فرهنگي و بروشور و فعاليت نوروزي راديو گلستان از ديگر اقدامات مجموعه فرهنگي- تاريخي گلستان در ايام نوروز است.
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 فروردين 1392برچسب:نمایشگاه صنایع دستی کاخ سعدآباد تمدید شد, توسط نیما ذاکری سعید |
نمایشگاه صنایع دستی کاخ سعدآباد تا17 فروردین تمدید شد ساعت بازدید 9صبح الی 18 .
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:دوستان در کاخ سعدآبادمنتظر حضور گرمتان هستیم , توسط نیما ذاکری سعید |

دوستان در کاخ سعدآبادمنتظر حضور گرمتان هستیم

چرم نیما

کاخ سعدآباد ورودی زعفرانیه

ساعت بازدید 9 صبح الی 18

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:نمایشگاه صنایع دستی استان البرز برپانشده برچیده شد , توسط نیما ذاکری سعید |

نمایشگاه صنایع دستی استان البرز که قرار بود در جاده چالوس برگزار شود ،برپا نشده همان شب اول برچیده شد !

هنرمندان صبح به سمت محل برگزاری نمایشگاه رفتند و وسایل خود را در غرفه ها چیدند ولی غافل از این که تا شب فیلمبرداری و مهمانها رفتند همه چیز جمع آوری شد !

آیا دوستان درست است هنرمندان را بازیچه دستان خود کنید ؟

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:غرفه های نمایشگاه کاخ نیاوران رایگان شد , توسط نیما ذاکری سعید |

شب عید در حالی که تمامی هنرمندان در پی پیدا کردن غرفه برای فروش محصولات خود بودند کاخ نیاوران غرفه هایش را به قیمت های 1میلیون تومان و یک میلیون و پانصدهزار تومان و یک میلیون و هشتصد هزار تومان اجاره میداد که تا به 2 روز قبل نتوانست که این غرفه ها را پر کند و هنرمندان سر در گم در پی غرفه !

چرا دوستان

حال که تمام هنرمندان در نمایشگاههای پولی حضور یافتند این غرفه ها را رایگان کردند ؟؟

به امید روزی که دست دلالان از صنایع دستی کشورمان قطع و نابود شود .

نیما ذاکری سعید

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 فروردين 1392برچسب:نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در باب همایون , توسط نیما ذاکری سعید |

نمایشگاه صنایع دستی و سوغات از روز 3 فروردین ماه تا 13 فروردین ماه در میدان امام خمینی -خیابان باب همایون

افتتاحیه نمایشگاه فردا صبح

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 فروردين 1392برچسب:برپايي غرفه هاي صنايع دستي و سوغات در سعد آباد, توسط نیما ذاکری سعید |

 
برپايي غرفه هاي صنايع دستي و سوغات در سعد آباد
 
 
 
همزمان با فرا رسيدن تعطيلات نوروز 90 غرفه شامل 50 غرفه صنايع دستي و 40 غرفه سوغات در مجموعه فرهنگي تاريخي سعد آباد برپا شده است.
اين غرفه ها از ساعت 9 صبح الي 20 شب پذيراي بازديد کنندگان از مجموعه فرهنگي تاريخي سعد آباد است.

هم چنين برنامه هاي شاد و مفرح شامل تقليد صدا، رقص هاي محلي، موسيقي هاي سنتي و برنامه هاي کودک در دو بخش جداگانه صبح و عصر در اين مجموعه برگزار مي شود.

 چرم نیما

نوشته شده در تاريخ جمعه 2 فروردين 1392برچسب:عصرهاي نوروزي شاد در مجموعه سعدآباد, توسط نیما ذاکری سعید |

 
عصرهاي نوروزي شاد در مجموعه سعدآباد
 
 
 
در حاشيه جشنواره ملي صداي بهار،اجراي برنامه هاي فرهنگي،هنري ويژه عصرهاي نوروزي در مجموعه سعدآباد، ايام به يادماندني براي بازديدکنندگان رقم مي زند.

ببه نقل از روابط عمومي مجموعه سعدآباد،اين مجموعه هر روز از ساعت 16 تا 18 با برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري مفرح ميزبان بازديدکنندگان و گردشگران نوروزي در جشنواره صداي بهار خواهد بود.

اين مراسم که در محوطه باغ موزه سعدآباد مقابل کاخ موزه ملت برگزار مي شود به مدت 2 ساعت موسيقي توسط گروه ناشنوايان " آواي دستان" ،موسيقي سنتي اقوام مختلف کشور، شاهنامه خواني ،سخنراني ، برنامه هاي ويژه کودکان، نمايش هاي طنز و شعبده بازي و مسابقه توسط مجري برنامه....اجرا خواهد شد.

بنا بر اين گزارش با توجه به مصادف شدن نيمه دوم نوروز با ايام فاطميه برنامه هاي ويژه اين ايام شامل سخنراني،مداحي ،تواشيح و شعرخواني با اجراي مداح و شاعران اهل بيت برگزار مي شود.

يادآور مي شود مجموعه سعدآباد از 28 اسفند تا12 فروردين ميزبان جشنواره صداي بهار است.

علاقمندان به تاريخ و فرهنگ ايران زمين مي توانند براي بازديد از کاخ موزه ها و همچنين نمايشگاههاي جشنواره مذکور در روزهاي ياد شده از ساعت 9 تا 19 به اين مجموعه فرهنگي تاريخي مراجعه نمايند.

صفحه قبل 1 ... 24 25 26 27 28 ... 42 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.