فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 8 مرداد 1392برچسب:واگذاری هتلهای‌هما به یک شخص خاص, توسط نیما ذاکری سعید |

 

ترکان در ادامه گفت: تمام مصوبات و تصمیمات دولت که بعد از ۲۳ خرداد گرفته شده است در دولت بعدی به طور جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و احتمال اینکه از برخی از آنها جلوگیری شود وجود دارد.

کد مطلب: 194253
واگذاری هتلهای‌هما به یک شخص خاص
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۳
ترکان می‌گوید: دولت این سازمان را تحت فشار قرار داده تا هتل‌های مذکور را بدون برگزاری مناقصه به یک شخص حقیقی واگذار کند!


به گزارش قانون، با اینکه زمان زیادی از واگذاری پرحاشیه هتل‌های هما به سازمان تأمین اجتماعی به بهانه اینکه دولت نمی‌تواند هتل‌دار باشد و اختیارات دولت در این زمینه کم است نمی‌گذرد، مهندس اکبر ترکان می‌گوید: دولت این سازمان را تحت فشار قرار داده تا هتل‌های مذکور را بدون برگزاری مناقصه به یک شخص حقیقی واگذار کند!


 
این هتل‌ها که پس از چندین بار عرضه، به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد و طبق قانون قرار است هزینه خرید این هتل‌ها در اختیار شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد تا هواپیما خریداری کند، ارزش پایه آن در آخرین نوبت عرضه یعنی در ۳۱ اردیبهشت سال جاری ۶۵۳ میلیارد تومان بود.

 
ترکان افزود: ما از رئیس‌جمهور فعلی انتظار داشتیم همانند سال ۸۴ که نامه‌ای در ۱۷ بند برای آقای خاتمی نوشتند و تقاضا کردند که هیچگونه عزل و نصب و مصوبه جدید نداشته باشند که برای دولت بعدی هزینه‌ای داشته باشد، خود ایشان دست به چنین اقداماتی نمی‌زد.

 
ترکان در ادامه گفت: تمام مصوبات و تصمیمات دولت که بعد از ۲۳ خرداد گرفته شده است در دولت بعدی به طور جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و احتمال اینکه از برخی از آنها جلوگیری شود وجود دارد.


ملت و هنرمندان فهيم ايران بخوانند و متن طومار را نيز مشاهده نموديد لازم به ذكر است كه شهرهاي ديگر ايران سرافراز نيز در حال جمع آوري طومار عليه خصوصي سازي هستند كه به محض ارسال در اينترنت منتشر خواهد شد .

اخراج مخالفان واگذاری امور سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی
ملک زاده تأکید کرد:
اخراج مخالفان واگذاری امور سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی

این مقام مسوول در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین تاكید كرد: یكنفر نمی‌تواند به دروغ نماینده همه باشد و طومار امضا كند كه این كار صورت نگیرد.

متن كامل سخنراني ملك زاده در هتل هماي تهران 10 تيرماه ساعت 10 صبح 

 

untitled-7.jpg

untitled-8.jpg

untitled-9.jpg

untitled-10.jpg

untitled-11.jpg

untitled-12.jpg

 

جواب به دكتر ملك زاده رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري
با سلام
شما در هتل همابه تاريخ 10 تيرماه فرموديد يك نفر خود را به دروغ نماينده هنرمندان اعلام نموده و يك طومار شش و هفت امضا جمع نموده ،دوست عزيز اگر آنروز طومار را ديده بوديد كه بيش از صدو پنجاه نفر امضا نمودن كه سند آن در فيلم ها و مصاحبه هاي ما بود و اين خود دروغين بودن حرفهاي شما را به هنرمندان ثابت نمود. حال طومار هنرمندان ايران را در اعتراض به خصوصي سازي صنايع دستي منتشر ميكنيم تا حقانيت سخنان هنرمندان مشخص گردد .
متن و عكس زير را منتشر و اطلاع رساني كنيد .

untitled-2.jpg

untitled-3.jpg

untitled-4.jpg

untitled-5.jpg

untitled-6.jpg

 

 

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 مرداد 1392برچسب:تغییرات مدیریتی در دولت دهم همچنان ادامه دارد, توسط نیما ذاکری سعید |

در حالی کمتر از 10 روز آینده دولت دهم باید اختیاراتش را به دولت یازدهم واگذار کند که طی اقداماتی غیرقابل پیش‌بینی، مسئولان میانی دولت همچنان درگیر تودیع و معارفه مدیران خود هستند؛ به شکلی که سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و شهرسازی و شرکت فرودگاه‌‌‌های کشور از این موضوع مستثنی نبوده‌اند.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ چرا مسئولان دولت دهم در روزهای پایان دولت همچنان به تودیع و معارفه مشغولند؟ این که چه تصوری در ذهن مدیران میانی است که منجر به تصمیمات دقیقه 90 شده را هیچ کس نمی‌داند چرا که بنا بر تشخیص خود چنین می کنند. حال ضرورت مصلحت است یا نگاه سیاسی .. کسی نمی‌داند!
 
به گزارش CHN، طی یک هفته گذشته اتفاقات جالبی در دولت رخ داده که صنعت هوانوردی کشور هم از آن بی‌نصیب نبوده که از ان جمله می‌توان به تودیع و معارفه مسئولان و مدیران اشاره کرد.
 
طی چند روز گذشته به یکباره سازمان هواپیمایی اعلام کرد که پست دبیر کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشور به رئیس ستاد تاخیرات این سازمان تغییر کرده است.
 
پیش از آن هم مدیرکل روابط عمومی را آقای آزاد تعیین کردند.
 
به تازگی هم شرکت فرودگاه ها در سکوت خبری تودیع و معارفه  سکاندار مهمترین و اولین مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی  در کشور را تعیین کرد.
 
شنیده ها حاکی است، "علیرضا موسوی" معاون عملیات و خلبان مرکزفنون و خدمات هوایی بوده که اکبر اکبری مقدم پس از 5 سال این جایگاه را به وی تفویض کرد.
 
علیرضا منظری کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی در گفت و گو با CHN، گفت: «باید به علت تغییرات پی‌برد اگر علت آن نگاه سیاسی و غیر اداری باشد در این صورت با توجه به این که روزهای پایانی دولت در حال سپری شدن است این موضوع می‌تواند با مشکل مواجه شود.»
 
وی با اشاره به این‌که تغییرات در دقیقه 90 نمی‌تواند روند مناسبی داشته باشد ابراز کرد: «در شرایطی هم استثنایی وجود دارد و چاره‌ای جز تغییر نیست. چرا که در غیر این صورت ممکن است ابعاد صنعت هوایی را با مشکل مواجه کند.»
 
کسی یکماه در جایگاه یک مدیر قرار می گیرد و در حین تفویض اختیارات به دولت یازدهم، مدیر جدیدی تعیین می‌شود؛ در این صورت است که جابجایی‌های اداری می تواند مشکل ساز شود.
روابط عمومی اعلام کرد:

تغییر ریاست سازمان میراث‌فرهنگی تکذیب شد

تعداد تغییر و تحولات مدیریتی در آخرین روزهای دولت دهم به قدری زیاد بوده که در این میان خبرهایی از تغییر ریاست سازمان میراث‌فرهنگی به‌گوش می‌رسد. این درحالی است که مدیر روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، تمامی اخباری که حول جابجایی ریاست سازمان میراث‌فرهنگی چرخ می‌زند را تکذیب کرده و معتقد است، تغییر مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی در شرایط فعلی به‌هیچ وجه صحت ندارد.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ چند روز بیشتر به پایان دولت دهم باقی نمانده که خبر از جابجایی و تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف مدیریتی شنیده می‌شود. در این میان خبرهایی از سازمان میراث‌فرهنگی و جابجایی مدیریت آن شنیده شده‌است.
 
چنانچه بسیاری از کارمندان این سازمان در تماس تلفنی با خبرگزاری میراث‌فرهنگی از تغییر مدیریت "محمدشریف ملک‌زاده" در صبح امروز (پنجم مرداد) خبر دادند.
 
«سالومه پوریامین» مدیر کل روابط عمومی سازمان میراث‌فرهنگی اما هر گونه تغییر و تحولات مدیریتی سازمان میراث‌فرهنگی را تکذیب می‌کند.
 
این مسئول معتقد است، «تااین لحظه هیچ خبری از جابجایی مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی شنیده نشده است و تمام اخباری که پیرامون تغییر و جابجایی ریاست سازمان گفته می‌شود شایعه‌ای بیش نیست».
 
با این حال، سازمان و ارگان‌های مختلف در آخرین روزهای دولت دهم با عزل و نصب و جابجایی مدیریتی مواجه هستند. اتفاقی که در سازمان میراث‌فرهنگی بر سر زبان‌ها جاری است اما مدیر روابط عمومی آن به رد هرگونه خبری مبنی بر جابجایی ریاست سازمان می‌پردازد.
سازمان میراث فرهنگی در انتظار ناجی

میراثِ میراث فرهنگی

سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی متولی میراث فرهنگی است اما این سازمان خودش میراثی دارد. این متن نگاهی است به تاریخچه سازمان از زمان مدیریت مهدی حجت تا مدیریت شریف ملک زاده از زبان یکی از کارشناسان میراث فرهنگی.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- حکایت سازمان میراث فرهنگی هم در این سرزمین همانند حکایت ساختمانی است که یک معمار جوان در سی و چهار سالگی (مهدی حجت) با شور و آرمان‌های جوانی و انقلابی نقشه ای برایش می کشد و برای ساختنش از میراث دارانی از این گنجینه به همراهی می گیرد و مجموعه ای از نهادهای مختلف چون مرکز مردمشناسی، اداره هنرهای سنتی، سازمان حفاظت آثار باستانی، اداره کل موزه ها و ... گرد می آیند تا خانه‌ای برای همگی ساخته شود.
 
ساختمانی که قرار بود آرام جایی برای عالمان، کارشناسان و پژوهشگرانی باشد که قصدشان دیده‌بانی و تیمارداری از یادگاران کهنسالی بود که می‌توانستند چون شیشه شکننده باشند. ساختمانی که به نام میراث فرهنگی پایه‌گذاری شد در دوره نخست خود تنها به طراحی نقشه گذشت و تصوری که آن را یک مرکز علمی می‌دید.
 
وقتی معمار این ساختمان هجرت کرد تا مهندسی‌اش را به دکترا تبدیل کند. برای مدتی مهندسی دیگر آمد که معلمی را به مدیریت ترجیح می داد و زود این ساختمان را رها کرد و مهندسی دیگر (سراج الدین کازرونی) بر سر این پروژوه نوپا نشست. مهندسی که این بستر را مستعد حرکتی اقتصادی و سازندگی می‌دید و تلاشش آن بود که به این پروژه سرعت ببخشد تا زودتر به بازده و درآمد برسد، از این رو تمام تصورات علمی در وهله دوم قرار گرفت.
 
مدتی از ساخت طبقه دوم ساختمان نگذشته بود که معماری دیگر بر مصدر این پروژه نشست. معماری که شهرتش بیش از معماری ساختمان، معماری سینمای ایران بود: سید محمد بهشتی. معماری که اندازه ساختمان را در برابر کارهای آن کم می دانست و می خواست دیوارهای دور ساختمان را بردارد و همه را برای ساختنش دعوت کند تا حریم ساختمان فراخ شود و میراث فرهنگی به همه جا سر بکشد.
 
می خواست برگرد این ساختمان خانه های کوچکی بسازد تا برج سابق تبدیل به شهرکی شود. اینگونه بود که خواست قصه ای شیرین از آینده این شهرک برای همه بگوید. قصه اش را به شیوه نقالان کهن در لفافه طوطیان شیرین سخن کرد و هر روز بلند فریاد زد. قصه اش آنقدر بزرگ شد که دیگران هر کدام خیالی بر آن افزودند و حتی کارفرمایانش زمین جوارش را به آن الحاق کردند. حالا دو زمین میراث فرهنگی و گردشگری یکی شده بود و نقشه ای نو می خواست.
 
مهندس ناظری نو از صنعت (حسین مرعشی) بر صدر پروژه آمد که در خیالش پنج سال دیگر یک قطب گردشگری بزرگ و درآمدزا بود. برای رسیدن به آن مقصد صنعتی - اقتصادی افرادی با همان تجارب صنعتی و اقتصادی همراه این کاروان شدند.
 
سروصدای این کاروان پرشتاب آنقدر زیاد شد که بوی سیاست گرفت و در رقابت سیاسی. خیالها بهم ریخت و نقشه های قبلی بر زمین ماند و معماری آمد که همه مسیر ریل را می خواست تغییر دهد و باز معماری نو در شتاب تغییرات سیاسی بر مسند نشست (اسفندیار رحیم مشایی).
 
مردی که سال‌هایی را در معاونت صدای صداوسیما گذرانده بود و با صدا و پیام آشنایی و قرابت داشت. معماران قبلی یا به عزلت رفتند یا به تدریس تن دادند و یا دانشنامه ای ساختند تا تاریخنگار معماری ایرانی باشند. معمار تازه برای تغییر ریل نیازمند کارگرانی نو. سرعت تغییر آنقدر زیاد شد که هر چند ساعت یکی می آمد و یکی می رفت.
 
سازمان پرصدا شده بود و صدا نیازمند مهندسی و نقشه نبود. همه چیز در نام ها خلاصه شد و هر نام و مصوبه یک فرصت بود. از خیال معمار دیرین که می خواست همه چیز حلقه های گرداگرد باشد، اینک معمار نو هم حلقه هایی بر گرد این ساختمان نساخته ساخت از میراث آریا تا شرکت توسعه گردشگری و کانون اتومبیلرانی.
 
همه کارها به این راهکارهای میانبر سپرده شد. حتا خیال های درآمد زایی و اقتصادی معمار ناکام سازمان تازه ادغام میراث فرهنگی و گردشگری هم می توانست بدیل هایی در این حلقه‌های اقماری بیابد که بارزترین شان برگزای مزایده برای فضاهای تاریخی و موزه ها و یا انعقاد قراردادهای درآمدزا و یا فیلمبرداری با همسایه پرتوقع، یعنی کانون اتومبیلرانی بود.
 
سفرهای خارجی هم فرصتی برای گفتمان سازی بود یعنی همه برنامه ها ماهیت شان عوض شد. معمار پرسروصدا سازمان نیمه ادغام شده میراث فرهنگی و گردشگری را، همطراز قامت بلند خود نیافت پس زمین دیگری را در جوار زمین های قبلی تصاحب نمود و بر مساحت آن افزود و بدین ترتیب سازمان صنایع دستی هم بر میراث فرهنگی و گردشگری وصله شد.
 
وقتی معمار جنجال ساز جایش را به یاران و دستیارانی داد که هر کدام بر این سکو ایستادند و پریدند. همه آمال های سی ساله میراث فرهنگی و چهار ساله سازمان گردشگری در تغییر ریل‌ها به فراموشی رفت و یا مسکوت ماند و با همه مصوبه ها غیرکارشناسی خوانده شد.
 
البته گاه همان خیال ها و آمال های علمی و حقوقی شکلی صوری و تبلیغی یافتند که تنها در آمار و رکوردشکنی ها خلاصه می شدند. از آمار گردشگران نوروزی و جشن های ثبت ملی و جهانی تا جشنواره هایی که بنام گردشگری برگزار می شدند و فضای بناهای تاریخی و موزه ها را پر از غرفه های داربستی کردند.
 
چنان قبح حریم بناهای تاریخی شکسته بود که دیگر وجود بسیاری از وصله های ناجور اقتصادی در آن‌ها جای سوال نمی شد. دیگر زمین نساخته ساختمانی که قرار بود یک پژوهشگاه باشد به بنگاهی برای جشن‌ها و جشنواره های صوری تبدیل شده بود و همه آمال علمی و فرهنگی شان به فراموشی رفته بود.
 
مجله‌های پرسابقه اش چاپ نشدند. چراغ همایش‌های تخصصی‌اش چون مردمشناسی خاموش شد. دانشکده اش بی‌فایده خوانده شد. کارشناسانش از مصاحبه منع شدند تا صدایی بیرون نرود و هر کس مشغول کار خودش باشد. شاید لازم دیده شد که همانند نامحرمان دور شوند.
 
در آغاز واحدهای تخصصی از تهران دور شدند و چنان به سرعت رفتند که جای هیچ شکی نباشد ، بعد کارشناسان ناهمخوان و حتا برخی مدیران باسابقه دورکار شدند. هر روز اما یک خبر جنجالی از یک جمله در یک سخنرانی تیتر شد و برای مسکوت کردن یک تیتر، تیتری دیگر ساخته شد، حتی از گذاشتن یک سند  در یک ماشین به نمایش درآمده در کاخ نیاوران جعل روایت تاریخی شد تا صدایی برآید.
 
در همان حال، سبزی باغ‌های تاریخی کم رنگ شد و وسعت فروشگاه‌هایشان زیاد شد. البته سرعت تغییر مدیران آنقدر زیاد بود که فرصتی برای اندیشیدن به تغییر فصل‌ها و روییدن گل‌ها نداشتند. افرادی در فرصت اندک از مسئول دفتری یک معاون بر چند صندلی مدیریت نشستند و بدون درنظر گرفتن تخصص و تحصیل، به سرعت مدیرانی از جاهای مختلف همچون کمیته های ورزشی به این سازمان کوچ کردند. سازمانی که همه خیال‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی و بسترسازی های اقتصادیش به فراموشی رفته بود و همه درآمدزایی‌ها به درون حلقه‌ها و شرکت‌های همسایه انتقال یافته بود.
 
اینک دیگر هیچ نقشه و هیچ معماری نیست و بدنه کارشناسی این ساختمان نساخته دچار اختلاط بسیار شده است و مدیرانش همه اختیارشان در دست این کانون و آن شرکت است از خرید رایانه تا چاپ یک پوستر و نظارت بر فضای سبز و کافی شاپ خودشان.
 
زمینی که محدوده مالکیت‌ها و وظایفش نامعلوم است. چند زمین متصل شده است که مهندسانش هرکدام در تصور و مطالبات بدست نیامده مانده‌اند و دیگر کاربرد این برج بلند نشده نامعلوم است. اینک وضعیت این سازمان ادغام شده و نشده همانند زمینی است که هر کس در گوشه ای از آن چاله‌ای کنده تا پی ساختمان باشد و گاه یک یا دو طبقه در گوشه ای ساخته و یا تخریب شده است.
 
اما مدام بر نساخته هایش جشن افتتاح و کلنگ زنی و جشن های مناسبتی برگزار شده است. همانند طرح های موزه های منطقه ای که از شروع به ساختشان بیش از ده سال می گذرد و هنوز پروژه هایشان تمام نشده و بسیار کار دارد، اما هر ماه قرار است چندماه دیگر افتتاح شوند جالب است که ساختمان و ویترین شان طراحی و ساخته شده است ولی یا آثار ندارند و یا هنوز معلوم نیست چه آثاری در آنها به نمایش درآیند. سازمانی که قرار بود تعیین کننده و نگهدار حریم بناهای تاریخی باشد خود حریمش آشفته شده است.
 
 اینک کدام معمار می تواند بر این ساختمان نساخته بایستد و بر مجموعه نگرانی، اضطراب و حتی گاه ناامیدی هایی که بر اثر تلاطم ها و دگرگونی های سیاسی بر دل کارشناسان متخصص و دوستداران میراث فرهنگی نشسته است غلبه کند؟ اگرچه این سازمان گاه علمی و یا فرهنگی و گاه اقتصادی می نماید اما بیشتر درهیاهوی سیاسی فرو رفته است و نیازمند مدیری چندوجهی است که تنها به یک علاقه نیاندیشد و میان وجوه چندگانه تعادل و تعامل برقرار سازد. ودریغ که گاه به نظر می‌آید در میان همه نام‌ها و تجارب چقدر دچار کمبود و تکرار آدم‌ها هستیم. و واقعا در چنین آشفته وضعیتی اولویت با کدام رویکرد است که باعث فرجامی صواب و به سرعت شود؟
 
رضا دبیری‌نژاد، کارشناس میراث فرهنگی

هنرمندانی که به راحتی خود را به مقام و منسبی میفروشند بدانند که نه تنها به خود بلکه به تمام هنرمندان ایران زمین خیانت کرده اند :

در اولین رویارویی با هنرمندان صنایع دستی در پی خصوصی سازی سازمان صنایع دستی مشهد اعلام نمود :

نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری به صورت اجاره غرفه واگذار میشود .

قابل توجه کلیه هنرمندان صنایع دستی

هنرمندان صنایع دستی که امضا کنندگان طومار علیه خصوصی سازی صنایع دستی هستند بدینوسیله اعلام میدارند که به هیچ عنوان در این نمایشگاه شرکت نخواهند کرد .

 

محمود استاد محمد، کارگردان و بازیگر با سابقه تئاتر، درگذشت

محمود استاد محمد، کارگردان،‌ نمایشنامه نویس و بازیگر پیش‌کسوت تئاتر ایران درگذشت. وی در طول فعالیت هنری خود سبک‌های مختلف تئاتر را تجربه کرد اما بیشتر او را با صدای خر خراط در نمایش شهر قصه می‌شناسند.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ــ محمود استاد محمد، که خیلی‌ها صدای او را در نقش خر خراط، در نمایشنامه شهر قصه به یاد دارند، پس از یک دوره مبارزه سخت با سرطان کبد، صبح امروز، سوم مردادماه در بیمارستان جم درگذشت.
 
به گزارش CHN به گفته مانا استاد محمد، دختر این هنرمند،‌ طی یک هفته گذشته محمود استاد محمد، دچار بی‌اشتهایی شده بود و همین امر باعث ضعف بیشتر وی که مدت‌ها با سرطان کبد دست و پنجه نرم می‌کرد، شد. در نهایت دوم مرداد با بدتر شدت حال‌اش در دوم مرداد او را به بیمارستان جم بردند و یک‌روز بعد (صبح امروز سوم مردادماه) درگذشت.
 
استاد محمد در دوران بیماری/ عکس از ایسنا
محمود استاد محمد در سال 1329 در محله دروازه دولاب تهران به دنیا آمد. وی فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و با بازی در نمایش‌های بیژن مفید و عضویت در آتیله تئاتر آغاز کرد.
 
استاد محمد در سال 1347 با بازی در نمایش «شهر قصه» (در نقش خر خراط) به شهرت رسید. وی همچنین در سال 1348 در نمایش «نظارت عالیه» به کارگردانی ایرج انور به ایفای نقش پرداخت.
 
وی پس از انحلال آتیله تئاتر، در سال 1350 به بندر عباس سفر کرد و در آنجا گروه نمایشی «پتوروک» را تشکیل داد. وی در سال 1351 دوباره به تهران مراجعت کرد. استاد محمد پس از نوشتن نمایشنامه‌های متعدد، در سال 1364 به کانادا مهاجرت کرد. وی در سال 1377 دوباره به ایران باز گشت و فعالیت هنری خود را از سر گرفت.
 
از او به عنوان خالق نمایشنامه‌های ماندگاری همچون «آ سید کاظم»، «شب بیست‌ویکم»، «سرای رنج و شکنج»، «دیوان تئاترال» و ... یاد می‌کنند.
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 1 مرداد 1392برچسب: جشن ایل‌یار بختیاری حاشیه‌نشین شد, توسط نیما ذاکری سعید |

جشن ایل‌یار بختیاری حاشیه‌نشین شد

تیرماه هرسال ایلات بختیاری و قشقایی گردهم جمع می‌شوند و جشن ایل‌یار بختیاری را با رقص و پایکوبی برگزار می‌کنند و بیش از 30 هزار گردشگر برای دیدن این جشن به منطقه چغاخور می‌روند اما بیش از دو سال است که سازمان میراث و گردشگری مجوز برگزاری این جشن را صادر نمی‌کند.

 
 خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ "مصطفی شهریاری" یکی از برگزار کنندگان جشن ایل‌یار بختیاری در خصوص برگزاری مسابقه اسب سواری عشایر که بعد از ماه رمضان در چغاخور برگزار می‌شود به CHN گفت: «برگزاری جشن سوارکاری محلی و اجرای موسیقی بومی از جمله برنامه‌هایی است که ایلات بختیاری و قشقایی تیرماه هر سال برگزار می‌کنند و از آن می‌توان به عنوان جشن تیرگان نیز نام برد. البته این جشن امسال به دلیل مصادف شدن با ماه رمضان در تیرماه برگزار نشد و پس از پایان ماه رمضان در چغاخور برگزار می‌شود.»
 
به گفته او، هرچند تا سال‌های گذشته جشن ایل‌یار بختیاری با حضور بیش از 30 هزار گردشگر داخلی و بیش از 500 گردشگر خارجی در چغاخور برگزار می‌شد اما حدود 3 سال است که دیگر سازمان میراث و گردشگری مجوز برگزای این جشن را به برگزار کنندگان نمی‌دهد و این جشن به حاشیه رانده شده‌است.
 
شهریاری، شلوغ شدن، حضور گردشگران بی‌شمار و رقص و پایکوبی زنان و مردان عشایر در کنار یکدیگر را دلیل اصلی لغو مجوز برگزاری جشن ایل‌یار بختیاری دانست و خاطرنشان کرد: «تا 3 سال پیش جشن ایل‌یار بختیاری در سه روز برگزار می‌شد و عشایر بختیاری و قشقایی گردهم می‌آمدند و به نمایش آیین و فرهنگ خود می‌پرداختند و رقص و پای کوبی می‌کردند. در آن سال‌ها هزاران گردشگر برای دیدن این جشن می‌آمدند اما سازمان میراث و گردشگری دیگر به ما مجوز برگزاری این جشن را نمی‌دهد.»
 
به گفته او، درحال حاضر جشن ایل‌یار بختیاری به حاشیه رانده شده و تنها 2 یا 3 هزار نفر برای دیدن آن می‌روند. این درحالی است که چنین جشن‌های آیینی می‌تواند جاذبه خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.
 
به گزارش CHN، ایلات و عشایر هر ماه به مناسبت‌های مختلف جشن‌های متعددی را برگزار می‌کنند در این میان جشن تیرگان، سده و نوروز از جمله بزرگترین جشن‌هایی است که هر سال با حفظ آیین و فرهنگ بومی منطقه برگزار می‌شود. در این میان جمع شدن عشایر گردهم سبب اتحاد بیش از پیش آنها شده و سنت‌ها را حفظ خواهد کرد. حفظ این سنت‌ها جاذبه‌ای برای حضور گردشگران است و می‌توان با تمرکز و ساماندهی آن شاهد رشد و توسعه گردشگری بود.

 

ساخت جاده گزو با جدیت پیگیری می شود

تلاش شبانه‌روزی در بافق برای پایانی بر یوز و پلنگ ایرانی!

پس از مدتی آرامش و امید به این که ساخت جاده گزو در قلب امن‌ترین نقطه منطقه حفاظت شده کوه بافق مسکوت مانده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از جاده گزو تکمیل شده است. ساخت این جاده یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی را از بین می‌برد.

خبرگزاری میراث فرهنگی - گروه محیط‌زیست - با وجود اعلام توقف عملیات ساخت جاده در منطقه حفاظت شده کوه بافق، بازدید اخیر از منطقه حفاظت شده بافق٬ خبر از فعالیت گسترده و شبانه روزی راهسازان و تکمیل بخش عمده‌ای از جاده گزو می‌دهد. در حال حاضر تمامی مراحل زیرسازی، اصلاح شیب و اصلاح پیچ‌ها در این مسیر انجام شده و مراحل ساخت جاده نهایتا در انتظار شلیک تیر خلاص به یکی از مهمترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی یعنی انجام عملیات روکش آسفالت است.
 
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد دوربین تله‌ای که سال گذشته در نزدیکی جاده گزو٬ از 5 پلنگ و یک یوزپلنگ عکسبرداری کرده بود، همزمان با افزایش حجم عملیات عمرانی در این جاده، از ابتدای سال جاری تاکنون تنها از یک پلنگ جوان عکس گرفته‌است
به گزارش CHN و بر اساس آن چه انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام کرده، بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که با وجود اینکه هنوز تصمیم به انجام روکش آسفالت جاده گزو از سوی مقامات استانی اعلام نشده اما هدف اصلی از ساخت این جاده نه تنها اتصال دهستان سبزدشت به شهرستان بافق بلکه در نهایت احداث بزرگراه بافق – کوهبنان از طریق همین جاده‌است. حجم عملیات عمرانی، نوع زیرسازی جاده، اصلاح شیب و پیچ‌ها بسیار گسترده‌تر از ساخت یک جاده خاکی برای دسترسی روستایی است و نهایتا این جاده آسفالت می‌شود.
 
این گزارش اضافه می‌کند با اینکه هنوز عملیات ساخت جاده به پایان نرسیده٬ بسیاری از مزارع کشاورزی متروکه حاشیه جاده که مدت‌ها رها شده بودند، مجددا فعال شده و به نظر می‌رسد هجوم گسترده زمین‌خواران برای ساخت و ساز و ساخت مراکز تفریحی در پوشش فعالیت‌های کشاورزی آغاز شده‌است. در صورت تکمیل و بهره‌برداری از جاده گزو، این جاده منطقه حفاظت شده کوه بافق به عنوان یکی از بهترین عرصه‌های طبیعی کشور و یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی را به‌طور کامل از بین می‌برد.
 
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد دوربین تله‌ای که سال گذشته در نزدیکی همین جاده درحال ساخت از 5 پلنگ و یک یوزپلنگ عکسبرداری کرده بود، همزمان با افزایش حجم عملیات عمرانی در این جاده، از ابتدای سال جاری تاکنون تنها از یک پلنگ جوان عکس گرفته‌است. این بدان معناست که ساخت جاده، تردد پلنگ و یوز در این منطقه را به شدت کاهش داده‌است
نوشته شده در تاريخ جمعه 28 تير 1392برچسب:یک تن به داد هفت‌تنان برسد, توسط نیما ذاکری سعید |

یک تن به داد هفت‌تنان برسد

نامش هفت‌تنان است، اما گویی یک تن هم برای حفاظت از آثار تاریخی ندارد. بسیاری از سنگ‌های تاریخی بدون آنکه توسط کارشناسان پایش و مانیتورینگ شوند، در وضعیت نامناسبی قرار دارند.رطوبت ناشی ازآبیاری فضای سبز و نظافت محل از یک سو، نور مستقیم و تغییرات ناگهانی دما از سوی دیگر زمینه‌ای برای رشد گل‌سنگ‌ها فراهم کرده، این درحالی است که بخش اعظم این آثار به‌دلیل نداشتن حفاظت‌های لازم درمعرض تخریب‌اند.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ‌ فارس، یکی از استان‌هایی محسوب می‌شود که بیشترین آثار سنگی و تاریخی را به‌خود اختصاص داده است. اما تنها موزه آثار سنگی این استان که هفت‌تنان نام دارد، هنوز از توان لازم برای حفاظت از آثارش ندارد. قدمت بسیاری از سنگ‌های تاریخی به‌دوره هخامنشی و ساسانی می‌رسد.
 
به‌گزارشCHN،فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی درحالی از شرایط نامناسب آثار سنگی ایران در موزه هفت‌تنان خبر می‌دهند که باستان‌شناسان و کارشناسان میراث‌فرهنگی با صحه بر گفته‌های فعالان، موزه هفت‌تنان را نیازمند تجهیزات و رسیدگی مداوم دانستند. آنطور که کارشناسان می‌گویند، درحال‌حاضر شرایط این موزه به‌گونه‌ای است که امکان سرقت و دست‌اندازی به‌سهولت امکانپذیر است.
 
آثار سنگی استان فارس بدون هیچگونه ساماندهی مناسب در موزه هفت‌تنان پخش شده‌اند
«جعفر مهرکیان» باستان‌شناس و مدرس دانشگاه در این رابطه می‌گوید: درایران جمع‌آوری آثار تاریخی در مکانی به‌نام موزه یک مزیت شاخص دارد، موزه سبب می‌شود که از مفقود شدن آثار جلوگیری شود. اما لازم است به این نکته توجه شود که اگر همان مکان از قدرت حفاظت برخوردار نباشد راه برای سارقان باز گذاشته و دست‌اندازی به آثار تاریخی را به‌راحتی میسر می‌کند.
 
این باستان‌شناس درخصوص شیوه نگهداری آثار سنگی در موزه‌ هفت‌تنان می‌افزاید: شیوه نگهداری از سنگ‌های تاریخی در موزه هفت‌تنان باید متناسب با نوع و جنس اثر باشد چراکه این آثار با پشت سر گذاشتن سده‌های طولانی با شرایط و طبیعت منطقه سازگار شده‌‌اند. بنابراین هرگونه جابجایی و نگهداری آن‌ها در موزه  نیازمند اقدامات کارشناسی و مطالعات کافی است. در غیراینصورت صدمات جبران‌ناپذیری به اثر وارد می‌کند.
 
آثار رنگ‌ روی پایه ستون ساسانی نشان از عدم رسیدگی به آثار این موزه دارد
مهرکیان همچنین در خصوص وضعیت نامناسب آثار سنگی هفت‌تنان ادامه می‌دهد:رطوبت ناشی ازآب‌پاشی ونظافت محل، آبیاری فضای سبز جابه‌جایی سنگ‌ها و تغییرات ناگهانی دما و نوسانات پایش(مانیتورینگ) نه‌تنها زمینه‌ای برای رشد گل‌سنگ‌ها بوجود می‌آورد ‌که تاثیرات سوء بر آثار سنگی می‌گذارد.
 کارشناسان اما  آثار تاریخی را  همانند بدن انسان نیازمند مراقبت و رسیدگی مداوم می‌دانند. مهرکیان می‌گوید: هم‌اکنون به‌نقطه‌ای رسیدیم که باید برای آثار تاریخی پرونده حفاظتی تشکیل بدهیم. لازم است که سنگ‌های تاریخی از دیدگاه آسیب‌شناسی، کانی شناسی مورد مطالعه و پژوهش قرار بگیرند تا سلامت آن‌ها به‌طور مداوم رصد شود.  
 
مهمترین آثار سنگی استان فارس در کنار سرویس بهداشتی!
 
سیاوش آریا یکی از فعالان میراث‌فرهنگی استان فارس است که از وضعیت نابسامان موزه هفت‌تنان خبر می‌دهد. او معتقد است، رطوبت ناشی از آبیاری فضای سبز از یک طرف و نصب داربست‌های خانه موزه‌ هفت‌تنان از سوی دیگر سبب شده که این آثار مورد تهدید جدی قرار بگیرند. این درحالی است که تصاویر ارسالی به خبرگزاری میراث‌فرهنگی نیز حکایت از عدم رسیدگی و حفاظت از آثار سنگی موزه هفت‌تنان دارد.
 
 

 

مراسم نمادینی در رابطه با تصدیگری در حوزه گردشگری و صنایع دستی چند روز قبل در موزه فرش واقع در بالای پارک لاله نبش کارگر برگزار گردید و در این مراسم با پیام ملک زاده و سپس سخنرانی آقای نصرتی و صحبتهای آقای امیر آقای معاونت صنایع دستی تهران مراسم آغاز گردید و حالب این مراسم این بود این مراسم با نا هماهنگی هایی آغاز گردید مانند صدای قران از نوار به جای قاری قران نزدن بنر همایش و در حین برنامه نصب بنر و ...... خلاصه همه و همه از این کار سخن به میان آوردند و سپس خانم استاد رضایی به نمایندگی از اتحادیه تهران ایراد سخن نمود و سپس که برنامه به پایان رسید آقای شهرام امیری ازهنرمندان معرق صنایع دستی اجازه صحبت خواست که آقای نصرتی اجازه داد و آقای شهرام امیری به نمایندگی از هنرمندان سخنانی را در اعتراض به خصوصی صنایع دستی ایراد نمود و خواستار انجام نشدن  خصوصی سازی در این برهه زمانی و عجولانه بودن این طرح و کارشناسی نداشتن کارشناسانه خواستار تعلیق این امر شد به نمایندگی از هنرمندان .

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:جشن بزرگ رمضان ( بهمراه نمایشگاه صنایع دستی), توسط نیما ذاکری سعید |

جشن بزرگ رمضان

با مشارکت صدا و سیما

آدرس دبیرخانه : اندیشه فاز3 خیابان ولیعصر بازار بوستان طبقه 2 پلاک 39

شماره تماس :  09383623613 ---65568840 --66919023

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 27 تير 1392برچسب:جشنواره زوجهای جوان بهمرا نمایشگاه صنایع دستی , توسط نیما ذاکری سعید |

جشنواره زوجهای جوان همزمان با نمایشگاه صنایع دستی یاسوج

19 الی 24 مرداد ماه

شماره تماس 09121401233--09113943451

مدیر اجرایی : ناطقی

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 تير 1392برچسب:تا آمدن دولت روحانی کاری نخواهیم کرد, توسط نیما ذاکری سعید |
رییس جامعه هتلداران آذربایجان شرقی:

تا آمدن دولت روحانی کاری نخواهیم کرد

خصوصی‌سازی، تفویض اختیارات، ارائه مجوزها، استانداردسازی هتل‌ها و... همه در استان آذربایجان شرقی مسکوت مانده‌است چراکه به گفته رییس جامعه هتلداران آذربایجان شرقی، آنها دستورات اخیر که توسط معاون رییس جمهور داده شده‌است را قبول ندارند و تا آمدن دولت روحانی صبر خواهند کرد.

 
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ این روزها فعالان بخش گردشگری با الفاظی همچون خصوصی‌سازی، تفویض اختیارات، ارائه مجوزها، استانداردسازی هتل‌ها و...  زیاد روبه‌رو می‌شوند چراکه طبق دستورالعمل‌های جدید سازمان میراث و گردشگری بخشی از تصدی‌گری‌های این سازمان به بخش خصوصی واگذار شده‌است.
 
"کریم رسول‌زاده" رییس جامعه هتلداران آذربایجان شرقی با تاکید برآنکه چرا معاون رییس جمهور که رییس سازمان میراث و گردشگری است طی 8 سال گذشته به یاد تفویض اختیارات بخش دولتی به بخش خصوصی نبود به CHN‌گفت: «با توجه به سیاست‌هایی که "محمد شریف ملک‌زاده" رییس فعلی سازمان میراث و گردشگری در پیش گرفته این سئوال در ذهن بخش خصوصی بوجود آمده که چرا در طول یک سال و نیم گذشته چنین کاری را انجام نداده‌است؟ بنابراین هتلداران آذربایجان شرقی نیز تصمیم گرفتند تا زمان آمدن دولت جدید همه چیز را مسکوت باقی بگذارند.»
 
او با اشاره به آنکه از پذیرفتن هر دستورالعملی که درخصوص تفویض اختیارات، تبدیل جامعه به اتحادیه و... که از سوی مسئولان حال حاضر سازمان میراث و گردشگری اعلام شود سر باز خواهند زد یادآور شد: «با توجه به آنکه هتلداران آذربایجان شرقی و اعضای جامعه هتلداران این استان در صدد جلب رضایت مسافران هستند و توانستند به این هدف دست یابند از این رو سعی ما بر آن است تا انجام هر کاری را تا آمدن دولت آقای روحانی مسکوت نگهداریم.»
 
رسول‌زاده همچنین از دریافت نرخ ریالی و دلاری بنابر تمایل مسافران از سوی هتلداران آذربایجان شرفی خبر داد و گفت: «با توجه به آنکه حدود 70 درصد اتاق‌های هتل‌های این استان توسط گردشگران خارجی که از گرجستان، آذربایجان و عراق می‌آیند پر شده‌است از این رو سعی داریم تا رضایت آنهارا فراهم کنیم از این رو پرداخت قیمت اتاق‌ها به صورت ریال یا دلار را بر عهده مسافران گذاشته‌ایم.»
 
به گفته رییس جامعه هتلداران آذربایجان شرقی، میانگین زمان حضور گردشگران خارجی در هتل‌های این استان از یک تا سه روز است که در اوایل و اواخر هفته بیشتر و در اواسط هفته کمتر می‌شود.
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 24 تير 1392برچسب:نمونه محصولات چرمی ( چرم نیما ), توسط نیما ذاکری سعید |

 

برای سفارش محصولات میتوانید با شماره ۰۲۱۵۵۷۰۷۳۹۴ - ۰۹۱۹۷۲۸۶۶۵۶ تماس حاصل نمایید .

مصاحبه زنده رادیو اقتصاد با موضوع مخالفت هنرمندان صنایع دستی با خصوصی سازی با حضور آقای سبزه میدانی از مدیران معاونت صنایع دستی کشور و شاهرخ پوری هنرمند صنایع دستی در رشته نمد و چرم امروز ساعت 13:45 به صورت زنده پخش گردید که متن کامل این خبر را فردا منتشر خواهیم کرد .
دومين جشنواره و مسابقه رودوزي‌هاي سنتي با كاربري پوشاك در قزوين

معاون صنایع دستی قزوین گفت: به منظور فراهم آوردن زمينه‌هاي خلاقيت، نوآوري و معرفي كاربري‌هاي نو، دومين جشنواره و مسابقه رودوز‌هاي سنتي با كاربري پوشاك و رويكرد عفاف و حجاب در نگارخانه بانو برگزار خواهد شد.

 سيد ميثم حصاري  با اعلام اين خبر گفت: در ايام ماه مبارك رمضان در جهت ایجاد رقابت سالم و روحیه خلاق در بین سطوح آموزشی دومین مسابقه و جشنواره تخصصی رودوزی‌های سنتی در قزوین با رويكرد عفاف و حجاب برگزار مي‌شود.

حصاري با اشاره به روين اين مسابقه افزود: در اين مسابقه رقابت بين هنرآموختگان مراكز آموزشي صنايع دستي استان قزوين و طراحان لباس در دو بخش طراحي لباس و دوخت لباس‌هاي سنتي برگزار خواهد شد كه در 24 تير ماه در فرهنگسراي بانو- نگارخانه بانو افتتاح مي‌شود.

وي همچنين هدف از اجراي اين مسابقه و جشنواره را كاربردي كردن دوختهاي سنتي برروي پوشاك با رويكرد حجاب و عفاف، ايجاد انگيزه و رقابت در بين طراحان و هنرمندان مراكز آموزشي صنايع دستي استان، بررسي و ارزيابي عملكرد مربيان آموزشي استان و همچنين ارتقاء سطح كيفي توليدات در زمينه پوشش اسلامي خواند و اظهار داشت: دبيرخانه اين جشنواره در "زمينه دوخت‌هاي سنتي و تزئيني"در مركزآموزش صنايع دستي و هنرهاي سنتي قزوين مستقر بوده وآثار هنرجويان از كليه مراكزآموزشي استان به اين دبير خانه ارسال خواهد شد.

حصاري در پايان يادآور شد: اين نمايشگاه به مدت يك هفته از 24 تا 31 تيرماه، صبح از ساعت 9تا13 و عصر از ساعت 17تا20 برپا و بازديد براي عموم نيز آزاد است.

شايان ذكر است: اين جشنواره با همكاري اداره كل امور بانوان استانداري، اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن طراحان لباس و پارچه، سازمان فرهنگي، ‌ورزشي شهرداري و فرهنگسراي بانو برگزار مي‌شود.

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:جشنواره اقوام با گروه‌های پایتخت‌نشین!, توسط نیما ذاکری سعید |

جشنواره اقوام با گروه‌های پایتخت‌نشین!

دومین دوره جشنواره اقوام در پایتخت برگزار شد اما این‌بار به جای اقوام دیگر استان‌ها، هفت گروه پایتخت‌نشین این جشنواره را برگزار کردند. جشنواره‌ای که به گفته مدیر بنیاد رودکی، فاقد استانداردهای لازم بوده‌است.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ـ به نظر می‌آید سبک و سیاق اجرای برنامه‌ها از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییری اساسی پیدا کرده است. باید دید این شیوه نوین اجرایی تا چه حد به مذاق مخاطب خوش می‌آید. دومین دوره "جشنواره اقوام" که از 11 تا 17 تیرماه سال جاری در تالار رودکی به اجرا درآمد نه در قالب استاندارها گنجید و نه دست اندرکارانش آن را جشنواره دانستند.
 
به گزارش CHN مدیرعامل بنیاد رودکی معتقد است که "جشنواره اقوام" اگرچه با عنوان جشنواره همراه شد اما به دلیل کمبود بودجه، فاقد استانداردهای برگزاری یک جشنواره بود و شاید نامیدن جشن برای این برنامه مناسب‌تر باشد. از نظر وی، جشنواره فوق تجربه‌ای موفق بود. اما برخلاف دوره قبل، تنها در تالار رودکی و با حضور هفت گروه پایتخت نشین اجرا شد.
 
جشنواره‌ای غیر رقابتی
به نظر می آید نداشتن دبیر در جشنواره‌ای با این نام و همچنین فضای غیررقابتی آن تداعی‌گر این نکته باشد که "جشن اقوام" با هفت گروه شرکت کننده‌اش تنها برای پایتخت‌نشینان برنامه‌ریزی و اجرا شد. از سویی دیگر با توجه به صندلی محدود تالار رودکی، میزان استقبال از این جشنواره و شور و شعف ایجاد شده در مخاطبان از موفق بودنش حکایت دارد اما نام اقوام را روی چنین جشنواره‌ای گذاشتن توقع حضور قومیت‌ها را نیز به دنبال داشت که برآورده نشد.
 
گروه‌ها برنامه‌هایشان را اجرا کردند بدون آنکه توضیحات مکتوبی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. همچنین شیوه اطلاع‌رسانی به گونه‌ای نبود تا همگان از وجود چنین جشنواره‌ای اطلاع حاصل کنند.
 
مشورت با هنرمندان سرشناس
کیوان ساکت سرپرست گروه وزیری ظرفیت بالای موسیقی اقوام را از نکات قابل تامل برشمرد و گفت: «گزینش گروه‌ها برای حضور در جشنواره و اجرای برنامه نیاز به توجه بیشتر دارد.»
 
وی تاکید کرد: «مسوولان می‌توانند با هنرمندان سرشناس و آگاه به این نوع موسیقی مشورت کنند تا گروه‌های قوی‌تر هم به جشنواره دعوت شوند.
 
اطلاع رسانی می‌توانست بهتر باشد
«حسین سیفی»، مدیرعامل بنیاد رودکی ارزیابی اش را از نحوه اطلاع رسانی جشنواره ناکافی دانست و گفت: «این نقد به ما وارد است که نحوه اطلاع‌رسانی می‌توانست بهتر باشد. اما سه عامل فرصت کم، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و بودجه ناکافی اجرای جشنواره را محدود کرد.»
 
وی ادامه داد: «ما هم معتقدیم که فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه فرهنگی و هنری مستلزم به روز شدن است و از طرفی باور داریم که فعالان حوزه های فرهنگی و هنری و اصحاب رسانه نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. اما رسیدن به کیفیت مطلوب در سایه هم یاری همه نهادها و فعالان تحقق می‌یابد.
 
گروه‌های شرکت کننده پایتخت‌نشین بودند
به نظر می‌رسید که جشنواره اقوام محفلی برای حضور گروه‌های شهرستانی باشد اما عملا چنین نشد. سیفی درباره دلایل این انتخاب گفت: «از جمله دغدغه‌هایی که در جشنواره اقوام داشتیم درآمدزایی برای گروه‌های مدعو بود. تجربه نوروز به ما یادآور شد که دعوت از گروه‌هایی که خارج از تهران هستند هزینه‌های اجرای این جشنواره را بالا می‌برد به همین دلیل ناچار شدیم از گروه‌های فعال در مرکز برای اجرا بهره ببریم.»
 
اجرای موسیقی هفتگی اقوام در تالار رودکی
به گفته مدیرعامل بنیاد رودکی، جدول اجراهای موسیقی در این تالار تا پایان سال بسته شده است. دلایل نام‌گذاری جشنواره برای اجراهای این دوره نیز، از جمله مسایلی بود که دلیلش را از مدیرعامل بنیاد جویا شدیم. این مقام مسوول اعلام کرد: «سیاست‌های معاونت هنری به این سمت گرایش دارد که اجراهایش را تا پایان سال به صورت مدون داشته باشد.»
 
هرچند تعریف جشنواره برای اجرای این دوره، در تعریف‌های رایج از جشنواره نگنجید اما بنیاد تنها مجری برنامه‌هاست. وی ادامه داد: «سیاست و برنامه‌ریزی اینگونه است که پس از ماه‌مبارک‌رمضان، هرهفته با گروهی قومی برنامه‌های تالار را مدیریت کنیم.»
 
گروه‌های برگزیده نواحی برای جشنواره اقوام انتخاب می‌شوند
مدیرعامل بنیاد رودکی در مورد تفاوت‌های موسیقی نواحی و اقوام و همچنین جشنواره‌هایشان گفت: «در موسیقی اقوام بحث جریان سازی برای بنیاد مهم است. شاید بتوان این نکته را یادآور شد که موسیقی نواحی با پژوهش ها و جزییات بیشتری به موسیقی منطقه می‌پردازد و محصول کار که برگزیده همان ناحیه است برای حضور در جشنواره اقوام معرفی می شود.
 
سیفی در ادامه گفت: «در نواحی، افرادی که به صورت انفرادی و گروهی به موسیقی ناحیه می‌پردازند شناسایی می‌شوند. شاخص‌ترین گروه ناحیه، به عنوان گروه برگزیده برای جشنواره اقوام انتخاب می‌شود و به اجرای برنامه می‌پردازد. وی اظهار امیدواری کرد که سیاست‌های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی به این سمت گرایش دارد تا گروه‌های برگزیده نواحی را برای شرکت در جشنواره اقوام دعوت کند.
 
سیفی انتظار حضور گروه‌های شهرستانی در جشنواره اقوام را انتظاری عجیبی ندانست. وی همچنین گفت: «با اقدامی که به همت دفتر موسیقی وزارت ارشاد انجام گرفته بعد از ماه مبارک رمضان، تالار وحدت هر هفته موسیقی اقوام را با گروه‌های برگزیده برگزار می‌کند.
 
استان‌های مجاور مرکز به جشنواره دعوت می‌شوند
سیفی ادامه داد: «در مورد محقق شدن حضور گروه‌های شهرستانی در جشنواره، استان‌های مجاور مرکز، در اولویت هستند. وی کم شدن هزینه‌های جشنواره را دلیل اصلی این سیاست عنوان کرد.»

صفحه قبل 1 ... 11 12 13 14 15 ... 42 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.