فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
یادداشت
محصولات چینی شانه‌به‌شانه صنایع دستی داخلی/ ضعف حمایت از هنرمندان کشور
 
خبرگزاری تسنیم: صنایع دستی چینی هم‌اکنون شانه‌به شانه صنایع دستی کشور قرار دارد که البته با وجود دلا‌ل‌ها در برخی رشته‌‌ها از صنایع دستی جلو زده است در این حوزه به نظر می‌رسد حمایت از هنرمندان داخلی این حوزه ضعیف است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صنایع دستی یکی از مهمترین محصولاتی است که بیشتر کشورهای جهان به تولیدو عرضه آن اهتمام جدی دارند و در باب اهمیت آن همین بس که مهمانان خارجی هر کشور در قسمت تشریفات چه در سطح ریاست جمهوری و چه در سطوح پایین‌تر، هنگام بدرقه‌شدن از کشور میزبان، به عنوان هدیه و تحفه، نفیس‌ترین محصولات صنایع دستی کشور میزبان را با خود به وطنشان می‌آورند.

ایران در این بین از دیرباز یکی از پیشرو‌ها در سطح منطقه و جهان بوده است به طوری که برخی از صنایع دستی کشورمان در دنیا شهره عام و خاص است و این مهم به دلیل کیفیت بالای این محصولات، هنر و خلاقیت بالای به‌کاررفته در آنها و ذوق ایرانی آنهاست که این محصولات را به محصولات ممتازی در عرصه جهانی تبدیل می‌کند؛ هنوز فرش ایران با وجود پنچرشدن چرخ تولید آن شهرت جهانی دارد.

یکی از مهمترین نکاتی که در صنایع دستی همیشه با اهمیت بوده است موضوع صادرات صنایع دستی است که میزان آن در سال ۹۰، ۵۰۰ میلیون دلار و سال ۹۱، ۷۷۳ میلیون دلار بوده است و به گفته یحیی رحمتی معاون صنایع دستی کشور طبق برنامه‌ریزی‌های مشخص، عدد صادرات صنایع دستی در سال آینده باید به ۱ میلیارد دلار برسد.

نکته دومی که در صنایع دستی شانه به شانه صادرات اهمیت دارد تولید صنایع دستی است که نه تنها با وجود اصیل‌بودن این هنر می‌تواند شغل زیادی را در روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ ایجاد کند بلکه می‌توان از تولید به عنوان پایه صادرات نام برد که فعلاً با برخی از مشکلات مانند گران‌بودن مواد اولیه، ضعیف‌بودن در حوزه بسته‌بندی و همچنین ضعف در حوزه بازاریابی مواجه است.

در همین راستا وجود نمایشگاه‌های صنایع دستی در کشور برای عرضه محصولات تولیدی هنرمندان و به روز شدن این محصولات اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که البته فعلاً با مشکلات زیادی چون پولی‌شدن برخی از این نمایشگاه‌ها که به تبع آن برخی از هنرمندانی که موفقیت زیادی در تولید صنایع دستی نداشته‌اند نمی‌توانند در آن شرکت کنند، حضور دلال‌ها در این نمایشگاه‌ها و وجود اجناس چینی در آنها دست و پا می‌زند.

سابقه ظهور و بروز اجناس چینی به داخل کشور خیلی طولانی نیست و شاید به حدود ۱۵ سال پیش بازمی‌گردد که دولت چین با حمایت از این امر، شروع به تولید اجناس مشابه خارجی با قیمت کم و البته با کیفیت نازل‌تر کرد و همین امر موجب گرایش بسیاری ازمردم به سمت استفاده از کالای چینی در ابتدا شد اما روز به روز از محبوبیت این کالاها به دلیل کیفیت پایین آنها کاسته شد اما این موضوع هنوز در صنایع دستی وجود دارد.

یکی از انتقادهایی که به صنایع دستی وارد است ضعف هنرمندان صنایع دستی نیز هست که به گفته برخی کارشناسان به روز نیستند اما آن کفه ترازو به وجود این اجناس چینی که به اسم صنایع دستی در نمایشگاه‌ها و حتی برخی از مغازه‌های اطرف شهر برمی‌گردد که البته به نظر می رسد همت لازم برای رفع این مشکل وجود ندارد.

کار به جایی رسیده است که یکی از بزرگترین تجارت‌ها، واردات این نوع اجناس که البته بیشتر حول زیورآلات هم می‌چرخد شده است و تاجران یا بهتر بگوییم دلالانی که در این حوزه کار می‌کنند اقدام به بازکردن مغازه‌هایی برای فروختن بدلیجات و زیورآلات می‌کنند و البته نکته بد آن اینجاست که این افراد سهم زیادی در نمایشگاه‌های صنایع دستی هم پیدا کرده‌اند که این موضوع موجب افول صنایع دستی هم شده است.

امید است در دولت یازدهم با حمایت جدی از هنرمندان صنایع دستی از یک طرف و ضابطه‌مندکردن واردات کالای چینی به کشور این مشکل حل شود.

انتهای پیام/

http://www.tasnimnews.com/print/Index/120098

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با تسنیم:
فروشگاه‌های صنایع دستی ایران در اروپا در دولت دهم بسته شد
 
خبرگزاری تسنیم: یک استاد دانشگاه گفت: متأسفانه فروشگاه‌ها و مراکز عرضه صنایع دستی ایران را در اروپا در دولت نهم و دهم بسته شد و تمام فروشگاه‌ها تعطیل شدند که باید آنها را احیا کنیم.

فرید جواهری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست یک نمایشگاه دائمی صنایع دستی برای عرضه محصولات این هنر داشته باشیم اظهار داشت: چیزی که دائمی شد از چشم می‌افتد، ما ایرانی‌ها به دنبال تنوع هستیم لذا توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه به دنبال نمایشگاه دائمی صنایع دستی نباشیم.

وی افزود: نماشیگاه‌های ادواری سیاست خوبی بود که در دولت‌های پیشین، حتی قبل از ادغام صنایع دستی با میراث فرهنگی موجود بوده است و چارت‌بندی آنها هم به صورت محلی، بین‌المللی و منطقه‌ای بود لذا اتفاق مهم‌تری که باید بیفتد این است که باید در حوزه داخلی اگر می‌خواهیم موفق شویم، صنایع دستی قابل عرضه در بازارهای بین المللی داشته باشیم، یعنی نگاهمان فقط خردنگر نباشد، بلکه کلان‌نگر باشیم و فقط نگاهمان به تقویت بازار داخلی نباشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برگشت به سیاست‌های دهه ۷۰ می‌تواند در این حوزه کمک‌کننده باشد چراکه در‌ آن زمان شاهد بودیم سازمان صنایع دستی وقت، فروشگاه‌ها و مراکز عرضه صنایع دستی ایران را در اروپا داشت اما این مراکز در دولت نهم و دهم بسته شد و تمام فروشگاه‌ها تعطیل شدند که نمی‌دانم با چه سیاستی این کار انجام شد.

وی با بیان اینکه ضربه‌‌ای که در این حوزه خوردیم بسیار زیاد بود تصریح کرد: با این نوع سیاست، به عنوان مثال فروشگاه‌های صنایع دستی در آلمان بسته شد، قالی ایرانی در آلمان ضربه شدیدی خورد.

جواهری‌زاده ادامه داد: باید به دنبال احیای آن نمایشگاه و فروشگاه های دائمی ایران در اروپا باشیم و در سطح کشور هم به صورت ادواری نمایشگاه‌های صنایع دستی را ایجاد کنیم و از سوی دیگر هنرمندان صنایع دستی را با پرداخت یارانه هزینه خورد و خوراک در حین برگزاری این نمایشگاه‌ها یاری کنیم، باید در نظر داشت  برخی صنایع دستی ما در برخی رشته‌ها در حال فروپاشی هستند و نیاز به توجه بیشتر دارند لذا باید آنها را به نمایشگاه‌ها بیاوریم تا بتوانند در این فضاها کار خود را عرضه کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: از همه اینها مهم‌تر این است که باید بدانیم که ما دو دسته هنرمند داریم؛ هنرمندانی که به نان شب‌شان محتاجند و هنرمندانی که وضع آنها خیلی خوب است لذا نگاه ما باید به سمت تقویت فرودست‌ها باشد و البته توجه خود را از قوی‌ها نگیریم.

انتهای پیام/

http://www.tasnimnews.com/print/Index/120058

سرویس: اجتماعی ، تاریخ: ۲۷/مرداد/۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱ ، شناسه خبر: ۱۲۰۰۹۱
نجفی ظهر امروز انجام شد

نخستین برنامه کاری رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور

خبرگزاری تسنیم: نخستین برنامه کاری محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی از دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با وجود اینکه هنوز به طور رسمی در سازمان میراث فرهنگی حضور نیافته، اما از دقایقی پیش اولین برنامه کاری خود در این سازمان را آغاز کرد.

نجفی از دقایقی پیش در دفتر خود با مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی به گفت‌وگو نشسته است و درباره موضوعات کلی این سازمان به صحبت خواهد کرد.

قرار است جلسه وی با سایر مسئولان و معاونان صنایع دستی نیز به زودی برگزار شود.

انتهای پیام/

 

 
نیازی به واگذاری امور صنایع دستی به بخش خصوصی نداشتیم
هنرمند بافته های داری بیان کرد: اگر منظور از واگذاری امور صنایع دستی به بخش خصوصی، واگذاری صدور پروانه کارگاهی است که باید بگوییم احتیاجی به آن نداریم آیا فقط می خواستند دادن این مجوز و یا کارت صنعتگری را که تا کنون رایگان بوده، پولی کنند؟

فیروز ناصری به خبرنگار مهر گفت: پروانه تولید کارگاهی چه نفعی برای هنرمندان دارد؟ من 30 بافنده دارم و در خانه ها به صورت غیر متمرکز کار می کنم. فقط برای ارائه عملکرد معاونت صنایع دستی می گویند تعدادی پروانه کسب صادر کرده ایم اما درحقیقت باید پاسخ دهند که بعد از دادن پروانه، چه حمایتی از هنرمندان کرده اند؟

وی گفت: قرار شده است که پروانه تولید کارگاه و کارت صنعتگری به بخش خصوصی داده شود و از آن به بعد برای اخذ آن پول پرداخت کنیم. هنرمندان اگر وام هم  بخواهند باید چندین ضامن به یکی از موسسات قرض الحسنه معرفی کنند تا 5 میلیون تومان وام بگیرند در این میان نقش سازمان میراث فرهنگی چیست؟ چرا یک فعال صنایع دستی باید دغدغه تولید، فروش، کارگاه، نیروی انسانی و ... را داشته باشد؟

وی افزود: برخی از هنرمندان که کارآفرین بوده و با شهرداری کار می کنند، مجبورند در نمایشگاههایی که شهرداری برپا می کند شرکت کنند و از صبح تا شب در پارک شهر مستقر شوند این درحالی است که شاید در طول روز حتی فروش هم نداشته باشند. اما همین نمایشگاه را هم معاونت صنایع دستی برپا نمی کند.

دبیر هنر بوده ام و کارگاه صنایع دستی در تهران و کرمانشاه دارم و در زمینه بافت های داری از مدتهاست که فعالیت می کند. در کارگاهها، بافنده دارم که کارم را آنها انجام می دهند و نیازی به پروانه تولید کارگاه ندارم. ما مخالف واگذاری امور صنایع دستی به بخش خصوصی هستیم و روزی که همایشی درباره آن برگزار کردند، اداره میراث فرهنگی کرمانشاه به من گفت شما به عنون کارآفرین برتر در هتل هما حاضر شوید ولی زمانی که آمدیم متوجه شدیم، برنامه چیز دیگری بود و اصلا ربطی به موضوع مطرح شده نداشت.

وی ادامه داد: چرا با دروغ افراد را در هتل جمع کردند. در آن مراسم کارمندان میراث فرهنگی استانها حضور داشتند و در بیرون از سالن، هنرمندان تراز اول و چهره ملی حضور داشته و مخالفت خود را اعلام کردند و رئیس سازمان میراث فرهنگی همانجا، مخالفان با طرح واگذاری را دلال خواند.

کد خبر: 2117211
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۵/۲۷ - ۰۹:۱۳
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2117211
خبرگزاری میراث فرهنگی

کد مطلب: ۱۰۶۰۵۹  |  تاريخ: ۱۳۹۲/۵/۲۶  |  ساعت: 16 : 0


با حکم رییس دولت تدبیر و امید

محمدعلی نجفی به سازمان میراث فرهنگی آمد

محمد علی نجفی با حکم رییس دولت تدبیر و امید، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی شد.

 

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- سرانجام پس از اعلام 18 وزیر به مجلس برای گرفتن رای اعتماد، نوبت به تعیین معاون‌های دولت حسن روحانی رسید. امروز رئیس‌جمهور طی حکمی محمد علی نجفی را به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منصوب کرد.
 
نجفی تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه صنعتی شریف و در رشته ریاضی آغاز و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز از دانشگاه MIT آمریکا دریافت کرد. وی در دولت شهید محمدجواد باهنر و محمدرضا مهدوی‌کنی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را به‌عهده داشت و پس از آن نیز در دولت میرحسین موسوی در همین مسئولیت ابقا شد.
 
او در دولت اول و دوم سازندگی نیز وزیر آموزش و پرورش بود و در دولت اصلاحات نیز با حکم سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. از محمد علی نجفی به عنوان یکی از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی نام برده می‌شود.  
 
محمدعلی نجفی برای شرکت در سومین دوره انتخابات شورای شهر تهران در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار گرفت و توانست به شورای شهر تهران راه یابد اما در انتخابات شورای شهر چهارم، کاندیدا نشد.
 
محمد علی نجفی از جمله سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم بود که در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی، نمایندگان مجلس به وی رای اعتماد ندادند.
 
نمایندگان مجلس روز پنج شنبه از مجموع 284 رأی مأخوذه، با 142 رای موافق، 133 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع به محمد علی نجفی رای اعتماد ندادند.
 
محمدعلی نجفی، در 23 دی 1330 در تهران بدنیا آمد و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو تحصیلات متوسطه را به پایان رساند. پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه فناوری ماساچوست (اِم آی تی) دوره کاشناسی ارشد را طی کرد.ولی به جهت فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.
 
مسئولیت نجفی بعد از ورود به ایران، ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان از سال 1359 به مدت یکسال بود. او با دکتر باهنر به عنوان معتمد وی برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش انتخاب و از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت، وی در چندین دوره در دولت‌های دکتر باهنر، میر حسین موسوی و هاشمی رفسنجانی چندین دوره به عنوان وزیر آموزش وپرورش خدمت کرد. از مهمترنی اقدامات وی در زمان تصدی وزارت آموزش و پرورشش، تغییر نظام آموزشی به ترمی واحدی، افزایش بی‌سابقه حقوق معلمان و ایجاد مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی است.


چاپ خبر
خبرگزاری میراث فرهنگی

کد مطلب: ۱۰۶۰۶۱  |  تاريخ: ۱۳۹۲/۵/۲۶  |  ساعت: 16 : 23


سید محمد بهشتی:

نجفی سازمان ویران میراث فرهنگی را از نو برپا می‌کند

بالاخره انتظارها به پایان رسید و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری مشخص شد. محمدعلی‌ نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی شد؛ ریاستی که به گفته سید محمد بهشتی می‌تواند ویرانه سازمان میراث فرهنگی را از نو برپا کند.

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ محمدعلی نجفی پس از گمانه‌زنی‌های بسیار،‌ رئیس سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع‌دستی و گردشگری شد. ریاستی که سید محمد بهشتی از آن به عنوان شانس یاد می‌کند.
 
سید محمدبهشتی، رئیس دوره‌های پیشین سازمان میراث فرهنگی درباره انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان رئیس جدید این سازمان به CHN‌ گفت: «به نظر من شانس با سازمان میراث فرهنگی یار بوده‌است. این سازمان در حوزه میراث فرهنگی، ساختاری کاملا علمی دارد و با توجه به سوابق آقای نجفی در دوره وزات خود بر آموزش و پرورش و حضور او در عرصه علمی کشور،‌ می‌توانند برای این بخش از سازمان مفید باشند.»
 
وی در ادامه افزود: «از سوی دیگر سازمان در حوزه گردشگری مستلزم برنامه‌ریزی و تعامل بین دستگا‌هی است که در این‌جا سوابق حضور آقای نجفی در مدیریت سازمان برنامه و بودجه می‌تواند، کمک خوبی برای ریاست او در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.»
 
بهشتی در پایان یادآور شد: «آقای نجفی از مدیران کارکشته کشور است. او می‌تواند ویرانه‌ای مثل سازمان میراث فرهنگی را از نو برپا کند.»
 
پیش از این گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد ریاست سازمان میراث فرهنگی مطرح شده بود که از این میان نام صالحی امیری بیشتر از بقیه شنیده می‌شد.
 
محمدعلی نجفی روز پنجشنبه 24 مرداد‌ماه با چند رای کمتر موفق به کسب وزارت آموزش و پرورش نشد. با این‌حال وی که آخرین روزهای خود را در ساختمان بهشت سپری می‌کند، اکنون راهی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده‌است.


چاپ خبر

رئيس سازمان ميراث فرهنگي صنايع  دستي و گردشگري آقاي ملك زاده

فقط يك كلام خدانگهدار

 

 
انتصاب نجفی به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی/ حکم رسمی هنوز ابلاغ نشده است
شنیده ها حاکی از آن است که محمد علی نجفی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شده این در حالیست که هنوز حکم رسمی از سوی رئیس جمهوری ابلاغ نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نجفی در حال حاضر عضو شورای شهر تهران و عضو هیئت علمی (بازنشسته) دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است. او از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولتهای باهنر، مهدوی کنی و موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و در دولت هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود و در دولت اول خاتمی نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. وی از جمله سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم و گزینه وزارت آموزش و پرورش بود که در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی، نمایندگان مجلس به وی رأی اعتماد ندادند.


 

کد خبر: 2117326
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۵/۲۶ - ۱۶:۰۷
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2117326
 
بازنگری خصوصی سازی سازمان میراث فرهنگی در اولویت دولت یازدهم / میراث و گردشگری دوباره حیاط خلوت مدیران نشود
کارشناس سابق آمار و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه تلاشهای بی برنامه زیادی در سازمان میراث فرهنگی انجام شده است گفت: در قانون تشکیل این سازمان آمده که باید تمام امور به بخش خصوصی واگذار و به شرکت توسعه گردشگری داده شود و بعد همان شرکت نیز طبق اصل 44 قانون اساسی واگذار می شود. منتها سازمان میراث فرهنگی صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی و کارگاههای صنایع دستی را واگذار کرده است درحالی که صدور مجوز جزو امور حاکمیتی است نه تصدیگری.

اردشیر اروجی با بیان اینکه رئیس جدید سازمان باید با برنامه اش سنجیده شود به خبرنگار مهر گفت: همانطور که وزرا برنامه می دهند و و مجلس مصوب می کند معاون رئیس جمهور نیز باید برنامه اش را به رئیس جمهور ارائه کند و برنامه خود را برای رشد و توسعه سه حوزه زیر مجموعه سازمان ارائه کند و در این برنامه ضمن تعهد به حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی کشور، میزان رشد کمی و کیفی شاخص های عمده در حوزه گردشگری و صنایع دستی را مشخص و الزامات منطقی خود را برای دستیابی به آن میزان از رشد شاخصها بیان کند تا با قبول و یا تعدیل الزامات، رئیس سازمان متعهد به حصول شاخص های کمی و کیفی در سه حوزه مورد نظر شود.

وی افزود: اگر چنانچه در مدت یکسال ، دستیابی به شاخص های مطرح شده مثبت نبود با ذکر علل تحقق برنامه، مسئولیت را به فرد توانمند دیگری تحویل دهند. اینگونه پاسخگویی رئیس سازمان به رئیس جمهور نیز به طور شفاف محقق می شود و نمایندگان مجلس نیز نگران عدم پاسخگویی رئیس سازمان نخواهند بود خصوصا اینکه تا کنون سازمان میراث فرهنگی حالت سیاست زده داشته و رئیس آن بیشتر براساس رفاقت های دیرینه انتخاب می شده نه براساس توانایی های اجرایی.

كارشناس برنامه‌ريزي فرهنگي و گردشگري بیان کرد: انتظار می رود از این به بعد این سازمان تخصصی و کارشناسی باشد و رئیس آن براساس توانایی های اجرایی و تخصصی برگزیده شود. شاید پس از گذشت حدود 80 سال طلسم رونق گردشگری شکسته شود و این بخش مهم اشتغالزا و در آمدزا به نتیجه برسد.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: اگر مدیران سازمان میراث فرهنگی با یک برنامه جامع و راهبردی فعالیت می کردند، نتیجه بهتری می گرفتند درحالی که اینطور نبود مانند شعارهای ساخت هزاران هتل، مجتمع بین راهی و توسعه گردشگری مذهبی که محقق نشد و یا تغییر کشورهای هدف گردشگری از اروپا به خلیج فارس و بعد نیز به کشورهای اسلامی که نشان می داد اگر چه مسئولان در حال تلاش هستند ولی چون برنامه منسجمی ندارند، اهدافشان را تغییر می دهند. درحالی که اگر برنامه ریزی درستی انجام می دادند، با روی کار آمدن مدیر بعدی، همان سیاستها نیز ادامه می یافت.

وی افزود: اولین بحث توسعه گردشگری تعامل با دنیاست. همچنین اصلاح سیاستهای کلان کشور جزو تاکیدات رئیس جمهور است بنابراین کسی باید مسئولیت سازمان میراث فرهنگی را بر عهده بگیرد که توانایی اجرایی برای جذب گردشگر را داشته باشد.

اروجی به علت ادغام گردشگری و میراث فرهنگی در یک سازمان اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از ادغام شد گفتند چون دولت پول هزینه کرد برای میراث فرهنگی را ندارد، بخش گردشگری با ورود گردشگر به کشور و رشد تولید ناخالص داخلی، می تواند هزینه های حفظ و مرمت میراث فرهنگی را نیز تامین کند اما چون گردشگری توسعه پیدا نکرد فلسفه ادغام میراث فرهنگی و گردشگری نیز زیر سوال رفت.

این کارشناس گردشگری گفت: سیاستهای تعاملی در سطح کلان کشو نه تنها انجام نشد، بلکه تنش زا نیز بود. بنابراین انتظار داریم که سازمان میراث فرهنگی دوباره حیاط خلوت مدیران نباشد بلکه به عنوان یک سازمان تخصصی به کار خود ادامه دهد و وابسته به بودجه دولتی نیز نباشد.

اروجی درباره واگذاری امور سازمان به بخش خصوصی و تعامل با آنها تصریح کرد: در قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی آمده که باید تمام امور به بخش خصوصی واگذار و به شرکت توسعه گردشگری داده شود و بعد همان شرکت نیز طبق اصل 44 قانون اساسی واگذار می شود. منتها سازمان میراث فرهنگی صدور مجوز دفاتر خدمات مسافرتی و کارگاههای صنایع دستی را واگذار کرده است درحالی که صدور مجوز جزو امور حاکمیتی است نه تصدیگری. از سوی دیگر کانون اتومبیلرانی و جهانگردی دارای 5 شرکت زیر مجموعه است اما چرا تا به حال این کانون به بخش خصوصی واگذار نشده است؟ بنابراین لازم است که رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی تمامی مصوباتی که این سازمان از فروردین امسال دریافت کرده را بازنگری و بررسی کند و بداند که کدام یک از کارهای انجام شده تخصصی و یا غیر تخصصی بوده اند.

کد خبر: 2113107
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۵/۲۰ - ۰۸:۳۶
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2113107
 
واگذاری امور صنایع دستی به بخش خصوصی در مرحله بررسی است
معاون صنایع دستی کشور گفت: واگذاری امور صنایع دستی به بخش خصوصی درحال بررسی است چرا که باید موسسات و تشکلهای درخواست دهنده برای واگذاری امور به آنها، براساس آیین نامه موجود، شرایط احراز را داشته باشند.

یحیی رحمتی به خبرنگار مهر درباره خصوصی سازی امور صنایع دستی گفت: واگذاری امور صنایع دستی به بخش خصوصی مصوبه هیات دولت در دو بخش جواز تاسیس و پروانه تولید برای کارگاه های صنایع دستی را دارد اما متاسفانه این موضوع این طور برای فعالان صنایع دستی جا افتاده که گویا می خواهیم تمام حوزه صنایع دستی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه مجوز کارگاههای صنایع دستی دو ساله است گفت: به عنوان مثال اگر صنعتگری مجوز کارگاه تولید 100 متر مربع گلیم را گرفته باید بعد از دو سال بررسی شود که آیا در این مدت توانسته به تعهدات خود پایبند باشد و آیا در این مدت به کار تولید گلیم پرداخته است . مجوزها ظرفیت تولیدات استانی را مشخص می کنندبه عنوان مثال  ظرفیت کارگاه تولیدی گلیم در استانی 100 هزار متر مربع بوده است. از سوی دیگر مجوزهای دو ساله به نوعی سند برنامه ریزیها هستند.

رحمتی گفت: در آیین نامه اجرایی واگذاری امور صنایع دستی برخی شرایط خاص برای تشکلهایی که درخواست داده اند، پیش بینی شده است و اکنون در مرحله بررسی هستیم چون درخواستهای متعددی برای واگذاری امور داشته ایم.

کد خبر: 2115421
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۵/۲۵ - ۱۰:۱۴
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
نوشته شده در تاريخ شنبه 26 مرداد 1392برچسب:پيروزي هنرمندان صنايع دستي در گام اول , توسط نیما ذاکری سعید |

روزهايي بود كه كسي به هنر و هنرمند ايراني جايگاهي نميداد ولي در روزهاي اخير و با تلاش شبانه روزي انبوه هنرمندان استانهاي كشور توانستيم تا بحث صنايع دستي را در سر زبانها بنشانيم اخبارهاي روز صنايع دستي را در لينكهاي زير مشاهده نمائيد .

http://porsyar.com/Fresh-trouble-rent-booths-craft-fairs-Mashhad-artists-artisans-withdrew-n-58661341403.html

-----------------------------

http://pishkhabar.com/news/2606

--------------------------------------

http://online110.com/476563-%D8%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81.html

--------------------------------------

http://hotkhabar.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C/%D8%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF---%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86%D8%AF.html

--------------------------------------

هنر را فقط هنرمندان ميتوانند جايگاه دهند نه هيچ كس ديگر l

 

نمایشگاه پشمک و کشمش به اسم صنایع دستی/جولان دلال‌های جنس چینی در نمایشگاه‌ها

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس صنایع دستی گفت: با شرایط موجود که نمایشگاه‌های صنایع دستی پولی شده است باید درِ تولیدی‌هایمان را ببندیم که در نتیجه دلال‌های جنس چینی در این نمایشگاه‌ها جولان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهناز محمدی ضمن انتقاد از پولی‌شدن نمایشگاه‌های صنایع دستی اظهار داشت:‌ الان 12 نفر زیردستم کار می‌کنند که با وجود پولی‌شدن نمایشگاه صنایع دستی، با مشکل بزرگی مواجه شدم، تمام امید ما این نمایشگاه‌هاست که با پولی شدن آن باید درِ تولیدی را ببندیم چرا که مغازه‌ای برای عرضه تولیداتمان نداریم و نمی‌توانیم پول کارگرانمان را بدهیم.

وی با بیان اینکه دوست داریم دولت حمایت‌مان کند تصریح کرد: قبلاً که صنایع دستی مستقل بود بهتر بود، هم برای صنایع دستی ارزش قائل بودند و هم تولید زیاد بود، اما از موقعی که با میراث ادغام شد ما نفهمیدیم که کارشناس کیست؟ و همه چیز به هم خورد.

محمدی ادامه داد: کسی که در خانه‌اش تولید می‌کند و عاشق کارش است اما نمی‌تواند محصولاتش را عرضه کند باید چه کار کند؟ اینجوری می‌شود که فردا جنس چینی در بازار ریخته می‌شود و دستِ دلال می‌افتد در حالی که منِ تولیدکننده نمی‌توانم پول نمایشگاه بدهم لذا دلال جنس چینی در نمایشگاه می‌ریزد و فروش می‌کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق مشکل زیادی برای ماست یادآور شد: من که تولیدکننده البسه خانم هستم و زیر دستم، خانم کار می‌کند باید چه کار کنم؟

این کارشناس صنایع دستی خاطرنشان کرد: درخواستم از مسئولان این است که نمایشگاه‌های دولتی را از ما نگیرند تا  مجبور نشویم هزینه‌ای بپردازیم، روز به روز شرایط تولیدکردن صنایع دستی بدتر می‌شود و منِ تولیدکننده ضربه می‌خورم، من نمی‌توانم مغازه‌ای بخرم یا کرایه کنم در اینجا فقط تولیدکردن مهم نیست بلکه عرضه‌کردن هم مهم است.

وی اضافه کرد: اینگونه است که این نمایشگاه ها دست یک سری دلال می‌افتد که معلوم نیست تولیدکننده هستندیا نه، تعاونی‌دارند یا نه، کرایه می‌کنند و فروش می‌کنند اما منِ تولیدکننده دستم به هیچ جا بند نیست، لذا می‌خواهیم که دولت پشتوانه ما باشد اما اینطوری جلوی تولید را می‌گیرند.

محمدی با بیان اینکه شوهر یکی از کارگرانم مریض است و یکی بیکار است و در خانه کار می‌کند گفت: آنها به این امید که منِ مدیرعامل شرکت هستم و باید به آنها کمک کنم کار می‌کنند که با این وضعیت، شرایط سختتر می‌شود. پیشنهادم این است که یک جایی را برای ما با امکانات کم بگیرند تا بتوانیم محصولات‌مان را عرضه کنیم.

*انتخاب حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های صنایع دستی با پارتی‌بازی انجام می‌شود

سیاره صیفی‌پور با بیان اینکه 25 سال است که در حوزه صنایع دستی کار می‌کنم اظهار داشت: اعلام کردند که نمایشگاه صنایع دستی مشهد فقط برای یک نفر رایگان است و آن هم باید کارت نمونه کشوری داشته باشد در حالی که همه صنعتگران که این کارت را ندارند و در استان خودمان چندتایی که کارت گرفتند بیشتر با پارتی بازی گرفتند چرا که برخی از این افراد نمی‌دانند صنایع دستی چیست؟

وی افزود: حقوق ما در حال ضایع‌شدن است ببینید دولت چین چگونه از صنعتگران خود با اینکه کپی می‌زنند حمایت می‌کند چرا ما نباید از هنرمندان واقعی صنعتگر خود حمایت درست و حسابی داشته باشیم؟

صیفی‌پور با بیان  اینکه بافنده‌های حوزه صنایع دستی را داریم از دست می‌دهیم ادامه داد: همین الان ما چندین تولید داریم که در انبارها خوابیده است و نمی‌توانیم آنها را بفروشیم که علت بیشتر آن هم کالاهای چینی است با این وجود اگر بخواهد نمایشگاه‌های صنایع دستی هم پولی شود واقعاً دیگر نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.

این فعال صنایع دستی یادآور شد: هزینه مواد اولیه صنایع دستی بالا رفته است اما با شرایط موجود می‌ترسم وام بگیرم چرا که در فروش تولیدات خود دچار مشکل هستم.

وی اضافه کرد: در استان سمنان حضور در نمایشگاه‌های با درجه بالاتر به نوعی پارتی‌بازی است، خانم صنعتگری را به زاهدان می‌فرستند ولی آنهایی که خودشان انتخاب می‌کنند را به نمایشگاه تهران می‌فرستند.

صیفی‌پور یادآور شد: می‌گویند اگر 20 بافنده زیر نظر شما کار کنند می‌توانید 20 میلیون تومان وام بگیرید اما وقتی اقدام کردم می‌گویند که یکی از بافنده‌های شما برای وام ثبت نام کرده است لذا شما نمی‌توانید وام بگیرید این در حالی است که آن فرد وام نگرفته است.

*نمایشگاه پشمک و کشمش به اسم صنایع دستی/ حضور پررنگ دلال‌ها و ضعف اتحادیه‌

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، واگذاری صنایع دستی این روزها به نقل داغ محافل هنرمندان صنایع دستی تبدیل شده است که واکنش‌های منفی به این نوع واگذاری نشان داده می‌شود. ماجرا از اینجا آغاز شد که به یکباره و بدون هماهنگی قبلی از دل سازمان میراث فرهنگی خبر از واگذاری‌ تصدی‌های این سازمان به بخش خصوصی شنیده شد که در همان ابتدا هم اولین سوالی که به ذهن متبادر می‌شد این بود که چرا این کار در چند روز مانده به پایان دولت دهم می‌خواهد انجام شود؟

از این موضوع اگر بگذریم موضوعی که بیشتر از همه در این نوع واگذاری، نگرانی‌ها را در بین اصحاب رسانه و هنرمندان صنایع دستی بیشتر کرده است احتمال بالای تبانی در اتحادیه‌ها و بخش خصوصی است که البته در کمیته گردشگری استان‌ها هم شاهد آن بودیم.

البته بیشترین نقد نسبت به نحوه اجرای این واگذاری‌هاست که رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت قول داده بود به حسن‌ها و حسین‌ها داده نشود اما اولین ترکش این واگذاری‌ها را می‌توان پولی‌شدن نمایشگاه مشهد برای هنرمندان دانست که این موضوع قبلاً برای هنرمندان رایگان بود و این موضوع موج نگرانی‌ها را در بین هنرمندان بیشتر کرده است.

برای بررسی بیشتر این موضوع، با شهرام امیری که 18 سال در رشته‌های منبت، معرق، مجسمه، معرق منبت و ‌نازک‌کاری فعالیت کرده است به گفت‌وگو نشستیم.

وی معتقد است مسأله اصلی اینجاست که در صورت خصوصی‌سازی به جای حضور هنرمند در نمایشگاه‌ها، ما از این به بعد شاهد حضور دلال‌ها و واسطه‌ها خواهیم بود چون آنها با سرمایه کار می‌کنند و به دنبال سود هستند، لذا اگر به آنها گفته شود این غرفه قیمتش این میزان است می‌گوید مال من، در این میان یک نمایشگاه صنایع دستی برگزارنمی شود، لذا یک اسم می‌گذرانند، می‌گویند سوغات شهرستان ... بعد، ترشی، کشمش، پشمک و آلبالو در این نمایشگاه می‌فروشند. آیا کشمش و پشمک می‌شود صنایع دستی؟

*تسنیم: به نظر شما مهمترین مشکلاتی که با خصوصی‌سازی گریبانگیر هنرمندان صنایع دستی می‌شود چیست؟

*امیری: ببینید! خصوصی‌سازی محسناتی دارد و در کل با اصل خصوصی‌سازی مخالفتی وجود ندارد، چرا که اصل 44 قانون اساسی هم بر آن تاکید دارد، ولی مخالفت‌ها بیشتر درباره نحوه واگذاری‌هاست. به عنوان مثال یکی از مخالفت‌ها و البته نگرانی‌ها این است که در بخشی که هنرمندان می‌خواهند پروانه تولید بگیرند نباید خصوصی‌سازی صورت گیرد، چرا که پروانه تولید به این معناست که من اجازه دارم در خانه کار کنم، این در بخش حمایتی دولت است و دولت باید حمایت کند اما اگر به بخش خصوصی بدهند کارشناسی نمی‌شود چرا که مگر بخش خصوصی چند کارمند متخصص  صنایع دستی دارد که بتواند تشخیص دهد من هنرمند هستم یا نیستم؟ در نتیجه به اینجا می‌رسیم که متأسفانه می‌گویند 200 هزار تومان بدهید عضو تعاونی بشوید، در این میان یک خانم بافنده‌ای که سالی یک تا دو میلیون تومان درآمد دارد نمی تواند 200 هزار تومان پول کارت شناسایی بپردازد ودرنتیجه ازدریافت کارت محروم است و نمی‌تواند از بیمه و تسهیلات دیگر استفاده نماید،و می‌ماند چه کار کند. اینگونه می‌شود که مثل مکانیک و صافکار و نقاش به خاطر بیمه اش می‌آیند 200 هزار تومان می‌دهند تا این کارت شناسایی را بگیرند، یعنی یک رانت درست می‌شود.

از طرف دیگر اگر در بحث مواد اولیه و واردات آن هر حرکتی بخواهید انجام دهید باید از بخش خصوصی اجاز بگیرید و بخش خصوصی هم دوباره باید از میراث فرهنگی اجازه بگیرید لذا پروسه اداری آن بیشتر می‌شود، ضمن اینکه برای صادرات صنایع دستی جایزه صادرات داریم، آن موقع ما یک وام می‌خواهیم می‌گویند برو اتحادیه، خوب اگر اتحادیه وام را به پسرخاله و پسردایی خودش دهد نه به صنعتگر، تکلیف چیست؟، چون بودجه را به اتحادیه می‌دهند.

*تسنیم: حال که شما با کلیات واگذاری مخالف نیستید، بهترین راهکار برای این واگذاری‌ها چیست؟

امیری:‌ فکر می‌کنم بهترین راهکار این است قبل از اینکه این خصوصی‌سازی را به چند تا تعاونی و اتحادیه بدهند، اول چند تا کارگروه تشکیل دهند و رشته های هنری را شناسایی کنند مثلاً بگویند رشته های چوب، دست بافت، شیشه و ... و از هر کدام از این کارگروه‌ها یک نماینده متخصص انتخاب شود، و با این نمایندگان، یک شورا تشکیل شود که اگر اتحادیه تخلف کرد این شورا بتواند رئیس اتحادیه را عوض کند.

*تسنیم: یکی از نکاتی که برخی از هنرمندان روی آن تاکید داشتند حمایت مالی از هنرمندان است که به گفته آنها این حمایت با وجود خصوصی‌سازی کمرنگ می‌شود. نظر شما چیست؟

امیری: به نظرم نباید بودجه‌ها را به بخش‌های خصوصی بدهند چراکه به دست صنعتگر نمی‌رسد، بلکه باید کنار این شورا مثل هنرهای تجسمی که صندوقی به نام صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و پدیدآورندگان پس از ایجاد مرکز توسعه هنرهای تجسمی تاسیس کردند راه‌اندازی شود در این حالت شما عضو این صندوق می‌شوید و مرکز هنرهای تجسمی شما را به عنوان نقاش مجسمه‌ساز یا عکاس تایید می‌کند و هر وقت وام خواستید وام بی بهره می‌گیرید که مبلغ آن شاید زیاد نباشد اما در درازمدت و بدون بهره کمک به هنرمند است، یا اینکه می‌خواهید نمایشگاه شرکت کنید یا شما را به نمایشگاه خارجی دعوت می‌کنند که البته ممکن است به خاطر برخی از سیاستگذاری‌ها برای شرکت در اینگونه نمایشگاه‌ها هزینه هم بگیرند که آن توافقی است.

اما مسأله اینجاست که در صورت خصوصی‌سازی به جای حضور هنرمند در نمایشگاه‌ها، ما از این به بعد شاهد حضور دلال‌ها و واسطه‌ها خواهیم بود چون آنها با سرمایه کار می‌کنند و به دنبال سود هستند، لذا اگر به آنها گفته شود این غرفه قیمتش این میزان است می‌گوید مال من، در این میان یک نمایشگاه صنایع دستی رخ نمی‌دهد لذا یک اسم می‌گذرانند، می‌گویند سوغات شهرستان ... بعد، ترشی، کشمش، پشمک و آلبالو در این نمایشگاه می‌فروشند. آیا کشمشو پشمک می‌شود صنایع دستی؟

*تسنیم: یعنی عملاً دلال‌ها وارد نمایشگاه صنایع دستی می‌شوند و جای هنرمند صنایع دستی را می‌گیرند؟

امیری: بله. ببینید! الان تیم‌هایی داریم که تمام جشن رمضان را پوشش می‌دهند، مثلاً تیمی هستند در 22 منطقه تهران، 22 غرفه دارند، یکی خواهر و برادرش را گذاشته است و در این غرفه‌های صنایع دستی، پشمک و ترشی و زیتون می‌فروشند در حالی که اینها صنایع دستی نیستند اما در غرفه صنایع دستی آمده است و چون پول داشته است سرمایه‌گذاری خانوادگی کرده است، در نتیجه راه آنها باز می‌شود چون پولی است. مثال دیگر اینکه یک نفر دلال خاتم است و در اصفهان و شیراز مغازه دارد، هنگام شروع نمایشگاه در حالی که هیچ تخصصی ندارد در نمایشگاه شرکت و خرید و فروش می‌کند، لذا در نمایشگاه‌ها چیزی نصیب هنرمندان صنایع دستی نمی‌شود.

*تسنیم‌:‌ اتحادیه‌ها چطور؟ ظاهراً قرار است این تصدی‌گری بخش دولتی به این اتحادیه‌ها واگذار شود.

امیری: همین الان اتحادیه سراسری صنایع دستی کشور به حدود 30 هنرمند بدهکار است و هر کدام 8 میلیون و 5 میلیون و 4 میلیون از این اتحادیه طلب دارند. من الان 4 ماه است درگیر این ماجرا هستم، می‌روم و می‌آیم که طلب خودم را بگیرم اما امروز و فردا می‌کنندو جالب است که در این بین هیچ ارگانی حتی خود سازمان میراث فرهنگی هم پشت ما ر ا نگرفتند، یعنی همه ما را سر کار گذاشتند. لذا خود من وقتی با مسئول این اتحادیه سراسری صحبت کردم گفت سر برج می‌دهم، سر برج شده وسط برج ولی خبری نیست و تا امروز نداده است.

اتحادیه سراسری صنایع دستی که چند اتحادیه زیر دستش است نه تنها قابل اعتماد نیستند بلکه آنها رانت درست کردند، آمار صادرات مسئول اتحادیه جزءبالاترین آمار صادرات صنایع بوده است اما سوال اینجاست چرا پول هنرمندان را نمی‌دهد؟ در حالی که اتحادیه اساساً نباید کار اقتصادی و خرید و فروش کند.

* تسنیم: پس نگرانی اصلی واگذاری صنایع دستی به اتحادیه‌هاب بدون ناظر است.

امیری: بله. اتحادیه‌ها تک‌خوری می‌کنند، من وقتی سه ماه روی تابلو کار می‌کنم اما یک سال و نیم پول آن را نمی‌گیرم به این معناست که باید کارم را جمع کنم، بروم. این اتحادیه باعث شده چند کارگاه تعطیل و چند خانواده کارشان به طلاق کشیده شود. لذا بهترین پیشنهاد همان تشکیل کارگروه و دادن اختیارات به این کارگروه است.

*گردشگری در ایران بر مبنای نقشه ذهنی مسافران/ضرورت تقویت اماکن کم رونق

حمید ضرغام، اظهار داشت: ما یک مجموعه واژگانی داریم تحت عنوان نقشه فکری که در علوم اجتماعی مطرح است و به تازگی در گردشگری هم مطرح شده است و آن این است که مردم قبل از اینکه مقصد گردشگری را انتخاب کنند یک نقشه ذهنی دارند مثلا وقتی تعطیلات می‌شود و به فکر سفر می‌افتیم انبوهی از مردم به سمت شمال کشور حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر مدت این تعطیلات طولانی‌تر باشد، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز مقصد سفر می‌شوند و بسیاری از نقاط دیدنی کشور کم مشتری باقی می‌مانند در حالی که قابلیت جاذبه دارند افزود: باید بدانیم تصور ذهنی که مسافران را به این مناطق می‌کشاند چیست و متناسب با این تصور ذهنی جاذبه‌ها و موقعیت‌های مقاصد دیگر را تعیین کنیم یا حتی تسهیلات برای آن در نظر بگیریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه فکر کنیم هتل و رستوران در اصفهان زیاد داریم پس مسافران باید اصفهان بروند و در عوض منطقه دیگری همچنان فقیر و توسعه نیافته باقی بماند این تصور باطل است، البته در کوتاه مدت جواب می دهد و تا زمانی که من مدیر سازمان میراث فرهنگی هستم جواب می‌دهد ولی وقتی من رفتم دیگر به من ربطی ندارد.

ضرغام تصریح کرد: اگر به فکر توسعه ملی هستیم باید انرژی خود را صرف توسعه اماکن فقیر کنیم و این مقاصد را توزیع کنیم و توزیع مقاصد متناسب با نقشه ذهنی گردشگرانی انجام دهیم که مایلند از فرصت‌های تعطیلی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در این بخش از مطالعات ضعف زیادی داریم یادآور شد: در تخصیص منایع و نحوه آن متناسب با مطالعات آمایشی تا حدی کارهایی شده است البته گرچه که مطالعات آمایش سرزمین‌مان هم کامل نشده است ولی همین مطالعه ناقص ما هم تا حد زیادی کمک حال برنامه‌ریزیان گردشگری کشور است.

انتهای پیام/

 
دردسر تازه هنرمندان برای اجاره غرفه در نمایشگاه صنایع دستی مشهد / صنعتگران انصراف دادند
یازدهمین نمایشگاه هتلداری، گردشگری و صنایع‌دستی درحالی قرار است از 28 مرداد‌ماه تا یکم شهریورماه در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شود که برخی از هنرمندان صنایع دستی دارای کارت صنعتگری از شرکت در این نمایشگاه به دلیل خصوصی سازی برگزاری آن، انصراف داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، قرار است نمایشگاه بین المللی هتلداری، گردشگری و صنایع دستی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد و اتحادیه‌ های صنایع دستی استانها برگزار شود به همین دلیل به هنرمندان صنایع دستی گفته شده که برای حضور در این نمایشگاه می بایست هزینه های اقامت و اجاره غرفه را بپردازید به همین دلیل هنرمندان نیز در اعتراض به این تصمیم از حضور در نمایشگاه منصرف شده اند چرا که به اعتقاد آنها صرف هزینه برای شرکت در نمایشگاه با آنچه که از محل فروش صنایع دستی به دست می آورند مطابقت ندارد.

در این باره،  وحید ابوالحسنیان، هنرمند ترمه باف از استان یزد به خبرنگار مهر گفت: تا پیش از این برای شرکت در نمایشگاههای صنایع دستی به صورت رایگان شرکت می کردیم اما اکنون اعلام کرده اند که باید برای اجاره غرفه هزینه پرداخت کنیم و هزینه های اقامت نیز با خودمان است با این وجود نمی توان در نمایشگاه شرکت کرد چرا که هزینه دخل و خرجمان در آن صورت جور نمی شود.

وی گفت: فروش زیادی در نمایشگاه صنایع دستی نداریم که بتوان گفت حداقل با فروش زیاد کالا هزینه اجاره غرفه تامین می شود.

حامد میرزایی از هنرمندان سنگ تراش استان ایلام نیز با نظر وی موافق است و به خبرنگار مهر گفت: اگر قرار باشد که برای حضور در نمایشگاههای صنایع دستی هزینه گزافی بپردازیم ترجیح می دهیم که شرکت نکنیم.

وی افزود: یک باره اعلام کرده اند که بابت اجاره 5 روز غرفه ای از 9 تا 12 متری به طور تقریبی 700 هزار تومان بپرازیم با این حال دارندگان کارت صنعتگری می توانند غرفه ها را به قیمت متری 37 هزار تومان اجاره کنند. همچنین هزینه اقامت که همیشه با برگزار کنندگان بوده این بار برعهده هنرمندان است بنابراین هزینه اجاره غرفه و اقامت هنرمندان بسیار گران می شود و هنرمندی مثل یک حصیرباف نمی تواند از عهده چنین هزینه ای بر بیاید.

میرزایی بیان کرد: هر استان حق دارد که یک غرفه رایگان داشته باشد اما معمولا این غرفه ها در اختیار معاونت های صنایع دستی استانهاست. با این حال واگذاری بخش برگزاری نمایشگاهها به بخش خصوصی باعث می شود تا اجرای این برنامه ها هزینه بر باشد و این هزینه را از جانب هنرمندان تامین کنند اما هنرمندانی مانند یک حصیرباف که درآمد زیادی ندارد چطور می تواند از عهده این هزینه ها برآید؟

هزینه بر بودن شرکت در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی مشهد باعث شده است تا هنرمندان، برپایی این نمایشگاه توسط بخش خصوصی را یکی دیگر از مشکلات شان پس از واگذاری امور مربوط به صنایع دستی به بخش خصوصی بدانند.

کد خبر: 2114991
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۵/۲۵ - ۰۹:۲۳
چاپ خبر
 

امانت داری و اخلاق مداری
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز می باشد
نوشته شده در تاريخ جمعه 25 مرداد 1392برچسب:نمايشگاه پائيزه خوزستان , توسط نیما ذاکری سعید |

نمايشگاه صنايع دستي
نمايشگاه پائيز خوزستان -
شوشتر8 شهريور
اكيديه 20 شهريور
شماره تماس  براي اجاره غرفه : 09168250354
لازم به ذكر است تا تحويل گرفتن غرفه هيچ پولي پرداخت نفرمائيد .
با تشكر

یک کارشناس صنایع دستی در گفت وگو با تسنیم:
کپی‌رایت از مهم‌ترین مشکلات صنایع دستی/ کارگروه‌های صنایع دستی تشکیل شود
 
خبرگزاری تسنیم: یک کارشناسی صنایع دستی گفت: یکی از مشکلات صنایع دستی کپی رایت است که تاکنون سازمان صنایع دستی نتوانسته جلوی آن را بگیرد که باید در مورد این معضل هم فکری کرد.

شهرام امیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ با بیان اینکه در حال حاضر دیگر نمایشگاه‌های صنایع دستی را نمی‌توان به عنوان یک نمایشگاهی که در آن صنایع دستی به فروش می‌رود، محسوب کرد، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که در بیشتر این نمایشگاه‌ها محصولاتی عرضه می‌شود که بیشتر زیورآلات هستند و از صنایع دستی نفیس خبری نیست.

وی افزود: کار راحتی است که به عنوان یک دلال، کارت صنعتگری می‌گیرند و با آن کارت می‌توانند ماشین‌آلات صنعتی بیاورند که در این صورت چنین فردی می‌تواند از چین اجناسی را وارد کشور کند و به جای صنایع دستی به فروش برساند.لذا پیش بینی می‌کنیم در صورتی که خصوصی‌سازی و واگذاری صورت گیرد این آسیب دو چندان می‌شود. 

این کارشناس صنایع دستی ادامه داد: اگر به جای خصوصی‌سازی کار را به شعبه‌ها و کارگروه‌های تخصصی که هر کدام از آنها نماینده یکی از رشته‌های جامع صنایع دستی واگذار کنند و این گروه‌ها باشند که اتحادیه‌ها را انتخاب می‌کنند می‌توان انتظار داشت که پیشرفتی در صنایع دستی صورت گیرد وگرنه باند بازی و دلال بازی جای آن را خواهد گرفت. 

وی اضافه کرد: صنایع دستی جز مشاغل فرهنگی و بسیار پول‌ساز است که ضعف یا قدرت آن می‌تواند بر ضعیف شدن یا قوی شدن اقتصاد کشور اثر گذار باشد لذا باید با دیدی دیگر به این موضوع پرداخت.

امیری خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات صنایع دستی کپی رایت است که تابحال سازمان صنایع دستی نتوانسته است جلوی آن را بگیرد که باید در مورد این معضل هم فکری کرد. 

انتهای پیام /

رونمایی از سند ملی توسعه صنایع دستی کشور برای اولین بار

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رونمایی از سند ملی توسعه صنایع دستی کشور برای اولین بار، در روز شنبه خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر محمد شریف ملک زاده ضمن اعلام این خبر گفت: تهیه برنامه های مدون جهت برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت برای رشد و توسعه هر صنعتی لازم و ضروری است و صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت تدوین سند ملی توسعه صنایع دستی، یادآور شد: حفظ، احیا و توسعه صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان میراث ارزشمند فرهنگی و معنوی از جمله مهمترین دلایل تهیه و تنظیم این سند ملی است. 

دکتر ملک زاده اظهار داشت: سند ملی توسعه صنایع دستی کشور بر اساس اسناد بالادستی و تکالیف برنامه 5 ساله پنجم و سند چشم انداز 20 ساله کشور تهیه و تدوین شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در این سند علاوه بر مطالعات وضع موجود، تکالیف سازمانی در حوزه توسعه، ترویج، آموزش، حفظ، احیا و حمایت از تولیدات صادراتی و توسعه بازار داخلی به صورت برش ملی و استانی و نیز میزان انجام تکالیف به تفکیک سال پیش بینی و تدوین شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: این سند حاصل تحقیقات و پژوهش کارشناسان و فعالین حوزه صنایع دستی اعم از همکاران ما در حوزه صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فعالان بخش خصوصی است.

*((دکتر ملک زاده  در پایان افزود: مراسم رونمایی از سند ملی توسعه صنایع دستی ایران ساعت 17 روز شنبه 26/5/92 با حضور معاونان و مدیران کل سازمان و فعالان بخش خصوصی صنایع دستی در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می شود.))

یک کارشناس صنایع دستی در گفت‌وگو با تسنیم:
باید درِ تولیدی‌هایمان را ببندیم/جولان دلال‌های جنس چینی در نمایشگاه‌های صنایع دستی
 
خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس صنایع دستی گفت: با شرایط موجود که نمایشگاه‌های صنایع دستی پولی شده است باید درِ تولیدی‌هایمان را ببندیم که در نتیجه دلال‌های جنس چینی در این نمایشگاه‌ها جولان می‌دهند.

مهناز محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ضمن انتقاد از پولی‌شدن نمایشگاه‌های صنایع دستی اظهار داشت:‌ الان ۱۲ نفر زیردستم کار می‌کنند که با وجود پولی‌شدن نمایشگاه صنایع دستی، با مشکل بزرگی مواجه شدم، تمام امید ما این نمایشگاه‌هاست که با پولی شدن آن باید درِ تولیدی را ببندیم چرا که مغازه‌ای برای عرضه تولیداتمان نداریم و نمی‌توانیم پول کارگرانمان را بدهیم.

وی با بیان اینکه دوست داریم دولت حمایت‌مان کند تصریح کرد: قبلاً که صنایع دستی مستقل بود بهتر بود، هم برای صنایع دستی ارزش قائل بودند و هم تولید زیاد بود، اما از موقعی که با میراث ادغام شد ما نفهمیدیم که کارشناس کیست؟ و همه چیز به هم خورد.

محمدی ادامه داد: کسی که در خانه‌اش تولید می‌کند و عاشق کارش است اما نمی‌تواند محصولاتش را عرضه کند باید چه کار کند؟ اینجوری می‌شود که فردا جنس چینی در بازار ریخته می‌شود و دستِ دلال می‌افتد در حالی که منِ تولیدکننده نمی‌توانم پول نمایشگاه بدهم لذا دلال جنس چینی در نمایشگاه می‌ریزد و فروش می‌کند.

وی با بیان اینکه این اتفاق مشکل زیادی برای ماست یادآور شد: من که تولیدکننده البسه خانم هستم و زیر دستم، خانم کار می‌کند باید چه کار کنم؟

این کارشناس صنایع دستی خاطرنشان کرد: درخواستم از مسئولان این است که نمایشگاه‌های دولتی را از ما نگیرند تا  مجبور نشویم هزینه‌ای بپردازیم، روز به روز شرایط تولیدکردن صنایع دستی بدتر می‌شود و منِ تولیدکننده ضربه می‌خورم، من نمی‌توانم مغازه‌ای بخرم یا کرایه کنم در اینجا فقط تولیدکردن مهم نیست بلکه عرضه‌کردن هم مهم است.

وی اضافه کرد: اینگونه است که این نمایشگاه ها دست یک سری دلال می‌افتد که معلوم نیست تولیدکننده هستندیا نه، تعاونی‌دارند یا نه، کرایه می‌کنند و فروش می‌کنند اما منِ تولیدکننده دستم به هیچ جا بند نیست، لذا می‌خواهیم که دولت پشتوانه ما باشد اما اینطوری جلوی تولید را می‌گیرند.

محمدی با بیان اینکه شوهر یکی از کارگرانم مریض است و یکی بیکار است و در خانه کار می‌کند گفت: آنها به این امید که منِ مدیرعامل شرکت هستم و باید به آنها کمک کنم کار می‌کنند که با این وضعیت، شرایط سختتر می‌شود. پیشنهادم این است که یک جایی را برای ما با امکانات کم بگیرند تا بتوانیم محصولات‌مان را عرضه کنیم.

انتهای پیام/

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:نمايشگاه صنايع دستي -شهر ورونا كشور ايتاليا , توسط نیما ذاکری سعید |

13 اكتبر الي 15 اكتبر 2013

21مهر الي 23 مهر

هزينه اجاره غرفه ساخته شده يك بر باز (هرمترمربع)198 يورو

حداقل متراژ غرفه قابل اجاره 16 متر مربع

شركت ايرانگردي و جهانگردي آزادي(آيتو) تلفن 88732191 داخلي 128

زمان نمايشگاه 30 نوامبر الي 8 دسامبر 

9 آذر الي 17ذ آذر

هزينه و اجاره غرفه ساخته شده يك بر باز(هرمترمربع) 259 يورو 

هزينه اجاره غرفه ساخته شده دو بر باز 296(هرمترمربع) يورو

حداقل متراژ غرفه 12 متر مربع 

آخرين مهلت ثبت نام 17 مهر 1392

 

شركت بين المللي ايرانگردي و جهانگردي آزادي (آيتو) شماره تماس : 88732191 - خيابان احمد قصير خيابان هشتم شماره 30

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:جشنواره موسيقي اقوام ايراني در همدان , توسط نیما ذاکری سعید |

جشنواره موسيقي اقوام ايراني

استان همدان - پارك ارم

تاريخ  نمايشگاه : 25/5 الي 10 /6

تلفن براي اجاره غرفه : 09305006320

 تا زمان تحويل غرفه به هيچ عنوان هيچ پولي پرداخت نگردد

صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 ... 42 صفحه بعد

.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.